Zoeken

Test: Royal Enfield Shotgun 650

Carte Blanche

26 januari 2024

“De Shotgun is ontworpen vanaf een leeg canvas”, zegt Mark Wells, Global Head of Product Strategy & Industrial Design van Royal Enfield. “We keken naar wat mensen na de aankoop met onze fietsen deden en zagen dat ze steeds meer bereid waren om ze aan te passen en te personaliseren”, zegt hij. “Dus hebben we besloten om de Shotgun te creëren, als uitgangspunt voor personaliseren, en we Om alvast een schot voor de boeg te nemen: stuurt als een kolibrie hebben inspiratie gehaald uit de Custom-wereld om een platform te creëren waarmee mensen verder kunnen gaan en zichzelf kunnen ontwikkelen.” Enfield-insiders noemen het resultaat 'geboren uit creatieve chaos', wat de vrijegeestige Custom-wereld heel mooi samenvat!

Om dat platform te creëren is Royal Enfield echter niet voor een matzwarte basismotor zonder fratsen gegaan, zoals bijvoorbeeld de Ducati Monster M600 Dark, maar een heel apart model op zichzelf. Dit levert een heel andere rijervaring op vergeleken met de drie andere twins, ondanks dat ze alle vier worden aangedreven door dezelfde lucht/oliegekoelde SOHC achtkleps 648cc paralleltwin die in het Verenigd Koninkrijk in het Technologiecentrum van Royal Enfield in de buurt van Leicester is ontwikkeld. De twin is uitgerust met een tandwielaangedreven balansas om trillingen te reduceren, de 270 graden krukas is uit één stuk gesmeed voor extra sterkte en
Klassieke looks, maar dan à la 2024. Toerenteller ontbreekt en dat is best wel wennen. Tripper is standaard

Geloof ons, dit zit véél comfortabeler dan je zou vermoeden. Klassiek achterlicht, maar dan LED
duurzaamheid. De twin is goed voor een topvermogen van 47 pk bij 7.250 tpm en een maximumkoppel van 52,3 Nm dat bij 5.650 tpm wordt afgegeven, en voldoet daarmee dus exact aan de eisen voor het A2-rijbewijs. 

De zesversnellingsbak is voorzien van een slip/assistkoppeling, en is daarmee helemaal bij de tijd, terwijl de vrij lage compressieverhouding van 9,5:1 behoorlijk achterhaald lijkt – bij extreem tunen wordt tegenwoordig al 14:1 gehaald. Dat heeft echter een reden, want juist dankzij die lage compressieverhouding loopt het blok altijd, ongeacht hoe slecht de kwaliteit van de benzine ook is, en je dus letterlijk de wereld rond kunt gaan, mocht je dat ambiëren. Chief Program Manager Simon Warburton, die leiding geeft aan de ontwikkeling van alle nieuwe Enfield-producten in zowel het VK als India, legt uit dat de strenge testregimes die gelijktijdig in India, Europa, de VS en het VK worden uitgevoerd, uniek zijn voor Royal Enfield. “In Europa is het koeler en zijn de wegen sneller. In India is het veel heter en is de gemiddelde snelheid veel lager, dus moesten we een fiets ontwerpen die beide goed kan. Enfield heeft zeker geen bok geschoten met deze ShotgunBovendien is het brandstofverbruik een belangrijk probleem in India, waar de kwaliteit van de brandstof vaak slecht is. Met dit alles moeten we in ons ontwikkelingsproces rekening mee houden.”

Het rijwielgedeelte van de Shotgun 650 is ontwikkeld door dochteronderneming Harris Performance en bestaat uit een open wiegframe van composietstaal, waarin het blok als dragend deel van de constructie is opgenomen. Aan de voorkant is een niet instelbare 43 mm Showa Big Piston upside down voorvork voorzien, die ten opzichte van de Super Meteor onder een steilere balhoofdshoek van 25,3° (27,6° voor de Super Meteor) is gemonteerd, met een veerweg van 120 mm. De dubbele Showa-shocks achteraan hebben slechts 90 mm veerweg en kunnen voor wat betreft de veervoorspanning in vijf stappen worden aangepast. De wielbasis is 1.465 mm, 35 mm korter dan de 1.500 mm van de SM, wat
Gemaakt om de customisen, zeggen ze, maar Shotgun is veel meer dan dat

Zeg nou zelf, dit ziet er standaard toch al vet uit?

Showa vering is goed, hoewel 90 mm veerweg best krap is. ByBre remmen zijn ietwat onderbemeten 

Die looks. En dat blok. Fantastisch!
deels door de bandenmaten komt: 18” CEAT Zoom Cruz ZE 100/90 voor en 150/70-17” achter voor de Shotgun, versus 19” voor en 16 inch achter bij de Super Meteor. De remmen zijn identiek aan de SM, met een enkele 320 mm schijf voor en 300 mm schijf achter, beide met ByBre tweezuiger remklauw uiteraard voorzien van een Bosch tweekanaals ABS. De Shotgun weegt 240 kg met een 90% volle brandstoftank van 13,8 liter, wat 1 kilo minder is dan de Super Meteor, hoewel die wel 15,7 liter tankinhoud heeft.

Wat zithouding betreft heeft Enfield het zadel op 795 mm hoogte gezet, wat weliswaar beduidend hoger is dan de 740/765 mm van de SM, maar niet te hoog om beide voeten niet plat aan de grond te kunnen zetten. Het hoge, brede stuur in touring-stijl van de Super Meteor is op de Shotgun vervangen door een smaller, platter exemplaar, met subtiel naar achteren getrokken handvatten en eenvoudig verstelbare hendels voor koppeling- en rem. Een toerenteller is de Shotgun vreemd, enkel een enkel ronde teller met bovenlangs de analoge snelheidsmeter en daaronder een LCD display met daarin naast odo- en dubbele tripmeter een klokje, een tankmeter en een versnellingsindicator. Net als de Super Meteor is ook deze Shotgun standaard voorzien van de Tripper Turn-by-Turn navigatie, die werkt op basis van Google Maps en via Bluetooth verbinding met je smartphone maakt.  De nieuwe Royal Enfield Wingman in-app-functie geeft je informatie voor wat betreft de live locatie van de motorfiets, het brandstof- en motoroliepeil, onderhoudsherinneringen en meer.