Dossier Suzuki GSX-8S - deel 2: het circuit
Conclusie
Als aan het eind van mijn laatste sessie het benzinelampje in het overzichtelijke TFT-kleurendisplay oplicht weet ik niet waar ik meer van onder de indruk ben: van de rijkwaliteiten van Suzuki’s nieuwste aanvalswapen in het Naked Sport middensegment, of van dat benzinelampje dat mij doet vermoeden dat de GSX-8S op Mettet veel dorstiger is geweest dan ik op basis Wat nou 'minder dan 200 pk is niet vooruit te branden'...van de ervaringen op straat had verwacht. Wat even later bij het tankstation inderdaad wordt bevestigd: 11,45 liter op 113 kilometer, ofwel 1 op 9,9 (10,1 liter voor de Belgen).
Dat weegt echter niet op tegen de lol die ik er vandaag mee heb gehad. De GSX-8S mag dan zijn ontwikkeld als een sportieve naked voor op straat, maar slaat op circuit helemaal zo’n slecht figuur nog niet. Wat heet, volgens de chronometer was mijn snelste geklokte tijd een 1’18.6, wat nog eens een seconde sneller had kunnen zijn als ik niet vanwege een gele vlag iets van het gas was gegaan. Met een volledig standaard fiets die niet voor het circuit is bedoeld, met standaard (straat)remmen, standaard (straat)banden en standaard (straat)vering. Ik ben er van overtuigd dat met wat kleine aanpassingen aan de Suzuki een 1’15 haalbaar moet zijn en met een dergelijke rondetijd laat je op een circuitdagje Mettet toch ongeveer tweederde van de deelnemers achter je…