Zoeken

Vergelijk: Harley-Davidson Breakout vs. BMW R 18

Conclusie

13 januari 2021

Als je puur en alleen op de stuureigenschappen af zou gaan, dan zou de BMW R 18 met ruime voorsprong tot winnaar worden gekroond. De Duitse Cruiser 2.0 is veel gemakkelijker van richting te veranderen dan z’n surplus aan gewicht doet vermoeden, maar dat is meteen het enige waar de R 18 in uitblinkt. De zithouding is – zeker op lange afstand – vermoeiend, de schakel- en rempedaal als gevolg van de joekels van cilinders onbereikbaar en het blok mist onderin de emotie waar Harley patent op heeft. 

De Breakout mag dan minder gemakkelijk de hoek op te krijgen zijn, maar dat maakt de kick en glimlach op je gezicht extra vet wanneer je besluit dat wél te doen (en daarmee genoeg sportievere motoren het nakijken geeft), en heeft een blok dat je wél een trap onder je kont geeft. Tel daarbij op dat de Breakout beschikt over een ontspannen zit waar het lange tijd op vol te houden is, qua design het toonvoorbeeld van minimalisme is en van eerste tot laatste schroef een brok emotie is, en je kunt niet om de slotconclusie heen dat de Breakout in de eindwaardering z’n Duitse uitdager ver voorblijft.

Vijftien jaar na het geflopte Cruiser 1.0 avontuur heeft BMW de handschoen weer opgepakt en heeft het nu echt veel beter voor elkaar, maar de enige ‘thumbs-up’ onderweg van een R 1250 GS rijder bevestigt dat de klandizie veel meer in eigen kring moet worden gezocht – de BMW rijder die graag een cruiser wil – dan dat bij Harley-Davidson klanten zullen worden weggekaapt.