Zoeken

Test: 2021 KTM 1290 Super Adventure S

Conclusie

17 februari 2021

Amper twintig jaar na de lancering van de eerste LC8 heeft KTM z’n avontuurlijke V-twin Adventure op een ongekend hoog niveau neergezet en laat daarmee zien dat ook in het Euro 5 tijdperk er zeker nog leven is voor een V-twin. Volgens KTM is de 2021 1290 Super Adventure de ultieme Top, echt superfiets, maar emm... ik denk toch dat ik liever voor de zwarte gahigh-performance Adventure Bike en na twee dagen sturen in de meest uiteenlopende omstandigheden kunnen we dat alleen maar beamen.

Als je een motor bouwt waarmee je in de zeikende regen net zoveel lol hebt en net zo sportief kunt knallen als op het droge, dan heb je gewoon een verdomd goede motor neergezet. De nieuwe 1290 Super Adventure is de beste Super Adventure die KTM ooit heeft gebouwd, met het soepelste blok ooit dat van onderuit en in het middengebied voelbaar sterker is, zeer geavanceerde semi-actieve WP APEX vering, verbeterde elektronische gadgets waaronder adaptieve cruise controle en een verbeterd rijwielgedeelte. En dat alles terwijl ‘ie ook nog eens toegankelijker en gebruiksvriendelijker is gemaakt.

Mocht dát je nog niet hebben overtuigd, dan heeft KTM nog een laatste troef achter de hand en dat is z’n messcherpe prijs vanaf € 21.800 (€ 18.999 BE). Zelfs wanneer je de optiepakketten bijtelt ben je nog steeds spekkoper. Voor het Rally pakket (Rally rijmodus, MTC, instelbare gasrespons) moet € 197,41 worden neergelegd, het Suspension Pro (individuele demping vork en shock, auto-preload: High, Standard, Low, automatic preload adjuster, on/off anti-die, demping settings Offroad, Auto, Advanced) kost € 276,73. Voor wie het neusje van de zalm wil is er het Tech Pack, dat naast alle features van het Rally Pack en Suspension Pro voor het prijskaartje van € 1.189,19 Motor Slip Regulation, Hill Hold Control, Quickshifter+ en een Adaptief remlicht bevat. Da's nog steeds een flink stuk goedkoper dan z’n naaste concurrenten, de BMW GS en de Ducati Multistrada V4, die full options hard richting de 30k gaan.


Ja, veel beter dit