Zoeken

Primeurtest: Italjet Dragster

Conclusie

28 januari 2020


"Twee grizzlies, een bami, pikanto, twee Jos Brinkies, een sitostick, broodje warm vlees, viandel, grote portie kipnuggets en twee broodjes bapao, lukt dat?"

Er zijn veel motorfabrikanten die innovatieve modellen puur als ontwerp concepten tonen, welke nooit in productie worden genomen. Onder toezicht van Tartarini vader en nu zoon is Italjet het tegenovergestelde geweest, altijd met het lef om op trends te anticiperen, outside the box te denken en bovenal in oprechte innovatie te geloven, in plaats van dingen anders doen om anders te zijn. De slogan van het bedrijf “Altijd durven” belichaamt de aantrekkelijke strategie van het merk Italjet, dat ertoe heeft geleid Zo, dat was een lekker tussendoortje, rap verder nu voordat het donker isdat die tweewielers in de belangrijkste musea van de wereld ten toon worden gesteld – en door klanten worden gewaardeerd. 

Een Nederlandse scooter distributeur omschreef de Italjet Dragster ooit al de Lamborghini van de Scooterwereld. Het is moeilijk om daar iets tegenin te brengen – behalve dan dat ‘ie veel betaalbaarder is dan de Italiaanse supercar van de Volkswagen Group, want met € 5.750,- voor de 125cc en € 6.250,- is de Dragster scherp geprijsd. 

Mijn favoriete omschrijving van de nieuwe Italjet Dragster komt echter van een Britse collega journalist, die de Dragster omschreef als de rupsfase van een WK Superbike racer. Briljant – ik wou dat ik dat zelf had bedacht, want dat is waar hij precies op lijkt wanneer ‘ie stilstaat, voordat ‘ie als een vlinder door de straten vliegt waar ‘ie nog steeds een blikvanger is. Ga niet met de Dragster op pad als je niet op wilt vallen.