V-Strom versus Crossrunner">

Zoeken

Vergelijk: V-Strom Versus Crossrunner

Suzuki V-Strom

31 oktober 2011
Inhoudsopgave
Vergelijk: V-Strom Versus Crossrunner
Connaisseur versus de praktijk
Tegenpolen
Honda Crossrunner
Suzuki V-Strom
Conclusie
Technische gegevens

 Suzuki V-Strom

Het is alweer bijna acht jaar geleden dat Suzuki de V-Strom lanceerde, een allroad die destijds nog als DL 650 V-Strom werd aangeduid en die al snel het hart van menig motorrijder wist te winnen. Meest opmerkelijk aan de V-Strom 650 was nog wel het feit dat hij in Nederland al snel qua verkoopcijfers z’n grotere – twee jaar eerder gelanceerde – DL 1000 V-Strom broer de kroon wist te steken. Sterker, de fiets wist in éen klap de verkoopcijfers van de tot die tijd ontzettend succesvolle Transalp onderuit te halen. Suzuki V-StromToch hadden we vanaf de eerste dag met de V-Strom gemengde gevoelens, rijwieltechnisch was er weinig op de fiets aan te merken, maar dat kon niet worden gezegd van het uiterlijk dat meer weg had van een Modavische boerin dan een speelster uit het Zweedse beachvolleybalteam, waar je toch écht liever mee wilt worden gezien.

We waren dan ook op z’n zachtst gezegd aangenaam verrast toen Suzuki deze zomer de nieuwe generatie V-Strom lanceerde. Een motor waarbij Suzuki wel heel erg goed naar ons leek te hebben geluisterd. Weg plompe vormgeving, hallo strakke stroomlijn die de motor meteen een stuk jeugdigere en vlottere uitstraling heeft gegeven. En bovendien een stuk smaller lijkt, wat deels wordt veroorzaakt door de benzinetank die twee liter kleiner is gemaakt. Volgens Suzuki was dit gedaan omdat het blok een stuk zuiniger is gemaakt, en dat blijkt in de praktijk niet gelogen te zijn. Waren bij het vorige model cijfers van rond de 1 op 17 eerder regel dan uitzondering, bij dit nieuwe model wisteen we slechts één keer onder de 1 op 20 te scoren (en dat maar net), terwijl bij een zuinige snelwegrit zelfs een verbruikswaarde van 1 op 24 werd genoteerd. Kijk, zo zien we dat graag.

Suzuki V-StromSuzuki V-Strom
Compleet vernieuwd en lekker fris display, dat naast goed afleesbaar bovendien nu vanaf het stuur te bedienen is. Hoewel het ABS duidelijk is verbeterd blonk de V-Strom niet uit qua remvertraging.  
Suzuki V-StromSuzuki V-Strom

Zuinigheid is echter niet het enige waar de nieuwe V-Strom in uitblinkt. De motor geeft vanaf de eerste meters een vertrouwd gevoel, alsof je al jaren vrienden bent. De voetsteunen, het zadel en het stuur zijn precies zo gepositioneerd zoals je het zou verwachten bij een motor van dit kaliber. Suzuki V-StromDe zithoogte is met 835 mm – zeker voor allroad begrippen – geeneens aan de hoge kant, en dankzij z’n smalle bouw weet ook ik met m’n 1.72 mtr probleemloos m’n voeten aan de grond te krijgen. Toch, zo lekker als de fiets ook rijdt en zo gemakkelijk als hij is af te blaffen, het voelt toch anders dan tijdens de eerste kennismaking op Kroatische bodem. Nu zal daar ongetwijfeld het vakantiegevoel deels schuldig aan zijn geweest, per slot van rekening zijn vrouwen (of mannen, net waar je voorkeur naar uitgaat) op vakantie ook altijd mooier dan wanneer je ze in de plaatselijke kroeg tegenkomt. Maar toch, de motor voelt wat zwakker en is (mocht je dat willen) minder gemakkelijk op ’t achterwiel te zetten, maar belangrijker nog is de remkracht, die minder leek dan onze Kroatische vriendin. Zeker wanneer van de Crossrunner op de V-Strom werd overgestapt is het verschil overduidelijk te merken.

Suzuki V-Strom

  • frisse uitstraling, funfactor, brandstofverbruik
  • remvertraging, ietwat hoger zwaartepunt, ruitje niet eenvoudig in hoogte instelbaar