Zoeken

Tom Sykes helemaal klaar met BMW

5 oktober 2021
Zelf had hij het dit voorjaar waarschijnlijk nog totaal anders verwacht, maar na drie jaar gaan Tom Sykes en BMW uit elkaar. De 36-jarige coureur uit Huddersfield is diep teleurgesteld hoe hij de laatste maanden door BMW is behandeld en heeft nu zelf de knoop doorgehakt.

Nadat Sykes eind 2018 zijn zitje in het Kawasaki Racing Team aan Leon Haslam kwijtraakte maakte hij de overstap naar BMW Motorrad, dat in 2019 officieel de rentree maakte in het WK Superbike en daarvoor met het Britse Shaun Muir Racing in zee was gegaan, dat als privé team in het WK Superbike al met BMW en Aprilia had geracet. 

De 2013 wereldkampioen tekende een 2-jarig contract voor 2019 en 2020, met nog en optie voor een derde seizoen met BMW, daarnaast was in het contract opgenomen dat hij op een bepaald moment in dat derde seizoen op de vierde plaats zou moeten liggen. 

Tot die top 4 heeft Sykes dit seizoen echter nog nooit geschopt, waardoor BMW zich niet meer verplicht zag om in het fabrieksteam met Sykes verder te gaan. Op 19 augustus maakte BMW bekend dat voor 2022 Scott Redding de nieuwe teamgenoot van Michael van der Mark zou worden. Vanwege zijn harde werk zou Sykes in een ander team worden ondergebracht. 

Wat Sykes daarbij het meest heeft gekwetst is de manier hoe BMW dit met hem heeft gecommuniceerd. De avond voordat de deal met Redding bekend werd gemaakt vernam Sykes dat het voor hem einde oefening was bij SMR. Volgens Sykes werd hem geeneens verteld dat Redding hem zou opvolgen. "Dat vernam ik pas 1 minuut voor de PR", aldus Sykes.

BMW had hem aansluitend wel een voorstel voor 2022 gedaan, maar trad daarbij niet in detail. Het enige wat Sykes wist, was dat hij in het Duitse Bonovo-Team zou worden ondergebracht, dat dit jaar een teleurstellend seizoen met Jonas Folger heeft gehad die de laatste twee races van het seizoen niet meer in actie zal komen.

Voor Sykes was het echter onduidelijk of Bonovo volgend jaar met 1 of 2 coureurs aan de start staat en hoe zijn crew eruit zal komen te zien. Dat met het nieuwe contract minder geld zou zijn gemoeid zal voor Sykes ook niet motiverend hebben gewerkt, hoewel BMW aangaf hem een 'zeer fair aanbod' te hebben gedaan.

Op dat aanbod is Sykes echter niet ingegaan. Nu heeft hij dat spel in het verleden met Kawasaki ook zo gespeeld, deadlines laten verstrijken om een betere deal af te dwingen, maar ditmaal is het hem niet om het geld te doen - hij is helemaal klaar met BMW.

Na zijn ernstige crash tijdens race 2 van Catalunya, waarbij hij aan nek en hoofd geblesseerd raakte, moest Sykes de races in Jerez en Portimao missen omdat hij geen groen licht kreeg van het medische team. Het is nog de vraag of hij over anderhalve week in Argentinië wel van de partij zal zijn.

Sykes had afgelopen weekend echter wel een stevig gesprek met BMW Motorrad CEO Dr. Markus Schramm, die met zijn vrouw naar Portugal was afgereisd en getuige was van de allereerste overwinning sinds 2013 door Michael van der Mark. Sykes vertelde diep teleurgesteld te zijn over de manier hoe hij is behandeld, waarbij ook harde woorden over het teammanagement zijn gevallen. 

Omdat Sykes allereerst weer fit moet worden had BMW zich niet druk gemaakt over het verstrijken van de deadline, hoewel bij BMW wel te horen was dat hij niet al te lang meer zou moeten wachten. Dat is echter niet nodig, het hoofdstuk BMW is voor Sykes nu afgesloten. 

In de wandelgangen gaat het gerucht dat Sykes het volgend jaar terugkeert naar het Britse Superbike kampioenschap met Ducati, maar de Brit benadrukte het afgelopen weekend nog dat hij op zoek is naar een machine waarmee hij in het WK Superbike races kan winnen. De enige optie voor hem zou dan Barni Racing zijn, dat dit jaar een teleurstellend seizoen met Tito Rabat heeft, die uit het team is gezet.