MotoGP test Misano: Marini domineert voor Vinales en Binder
Na afloop van de Grand Prix van Rimini, de laatste voordat de overstap naar de Aziatische regio wordt gemaakt, bleef het MotoGP circus nog een dag op het Misano World Circuit Marco Simoncelli voor de traditionele MotoGP test, waar enkele grote namen ontbraken.
De grootste afwezige was het officiële Ducati fabrieksteam, waar Enea Bastiannini nog in de lappenmand ligt, Pecco Bagnaia na een intens zwaar raceweekend voor de test geheel begrijpelijk verstek had laten gaan en testrijder Michele Pirro zich bij een crash in de race had geblesseerd. Daarnaast waren ook de eveneens geblesseerde Marco Bezzecchi en Fabio Di Giannantonio afwezig.
Van de slechts 3 Ducati's op de baan werd alleen de winnaar van zondag Jorge Martin met een ander aeropakket gespot, maar buiten dat werden bij Ducati geen nieuwe slimmigheden gespot waarmee ze oppermachtig zijn geworden in de MotoGP.
Aprilia had voor de eendaagse test een nieuw frame meegenomen, waarvan Aleix Espargaro zei dat het niet beter of slechter was, maar gewoon anders. Het voelde alsof de oneffenheden beter werden geabsorbeerd, wat de achilleshiel van de huidige machine is. Vinales had tijdens de pre-event persconferentie nog gezegd zich nooit te hebben gerealiseerd dat het asfalt oneffenheden heeft, tot hij er met de Aprilia reed.
Een ander opmerkelijke headline was in de box van het RNF satellietteam, waar Miguel Oliveira voor het eerst met de 2023 RS-GP mocht rijden en daar zeer lovend over was. Volgens Oliveira is de 2023 machine op alle vlakken beter dan zijn huidige RS-GP.
Bij KTM reed Jack Miller met het chassis dat Dani Pedrosa het afgelopen weekend heeft gebruikt en waarvan het gerucht gaat dat het een carbonfiber frame is. Binder reed daarentegen met wat op het oog een normaal KTM vakwerkbuisframe leek, maar dan zwart in plaats van oranje. Bij het tweede team GasGas ging Pol Espargaro in de ochtend onderuit en zat daarna de middagsessie uit.
De Europese fabrikanten waren in Misano echter niet interessant, de focus lag volledig op wat Honda en Yamaha hadden meegenomen aan prototypes. Yamaha had voor de test flink uitgepakt met een grotere aero, waar Quartararo niet positief over was, en een aeropakket dat uit een combinatie van eerdere pakketten bestond, een ander uitlaatsysteem, een ander chassis en een vijfde machine met een compleet nieuw blok, waarvan Quartararo na afloop zei meer te hebben verwacht.
Dan Honda Al een tijdje wordt er in zo'n beetje alle media volop gespeculeerd of Marquez zijn contract met Honda zal uitzitten of niet, in aanloop naar het weekend hadden Italiaanse media zelfs gesuggereerd dat Marquez voor Gresini Ducati zou hebben getekend, wat direct door andere media werd overgenomen.
Marquez had het vuurtje daarvoor zelf opgestookt door op Instagram te posten dat er het weekend iets groots te gebeuren stond, wat door die media werd gezien als een vooraankondiging van zijn switch naar Gresini.
Tijdens de test hadden zowel Marc Marquez als Joan Mir beide de beschikking over een van de HRC testmachines waarmee testrijder Stefan Bradl het afgelopen weekend heeft gereden, met een compleet nieuw chassis, een nieuw kontje en een nieuw uitlaatsysteem. Beide coureurs zeiden dat de nieuwe machine een andere rijstijl vereiste, maar dat uiteindelijk het probleem (het gebrek aan grip) hetzelfde was.
Belangrijker misschien nog dan de nieuwe machine was het nieuwe personeel in de Honda box, met onder andere technici uit de Formule 1 die voor het aerodynamische deel van de motorsport zijn aangetrokken. Tegenover MotoGP.com zei Marquez drie opties te hebben: plan A, plan B en plan C. Ergens tussen de komende race in India en de ronde daarna in Japan zal de knoop worden doorgehakt.
Oh ja, tot slot de tijden. Luca Marini was in zowel in de ochtend als in de middag de snelste man op de baan. In zijn laatste run dook de Mooney VR46 coureur ruim 2 tiende onder de tijd van Maverick Viñales door, zijn 1'30.602 is de op een na snelste tijd ooit in Misano op de klok gezet. Brad Binder zette de derde tijd op meer dan een halve seconde van Marini.
MotoGP test Misano, tijden:
Rijder | Team | Merk | P1 | P2 | Verschil | Ronde | ||
1 | Luca Marini | ITA | Mooney VR46 Racing Team | Ducati | 1'31.164 | 1'30.602 | 86/89 | |
2 | Maverick Viñales | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | 1'31.358 | 1'30.836 | +0.234 | 75/82 |
3 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1'31.929 | 1'31.154 | +0.552 | 67/68 |
4 | Jorge Martin | ESP | Pramac Racing | Ducati | 1'31.351 | 1'31.168 | +0.566 | 61/63 |
5 | Jack Miller | AUS | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1'31.489 | 1'31.175 | +0.573 | 74/75 |
6 | Fabio Quartararo | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'31.771 | 1'31.177 | +0.575 | 91/91 |
7 | Miguel Oliveira | POR | CryptoDATA RNF MotoGP Team | Aprilia | 1'31.679 | 1'31.232 | +0.630 | 59/65 |
8 | Franco Morbidelli | ITA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'31.811 | 1'31.301 | +0.699 | 71/76 |
9 | Alex Marquez | ESP | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 1'31.734 | 1'31.337 | +0.735 | 58/67 |
10 | Raul Fernandez | ESP | CryptoDATA RNF MotoGP Team | Aprilia | 1'31.527 | 1'31.362 | +0.760 | 75/75 |
11 | Aleix Espargaro | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | 1'32.150 | 1'31.381 | +0.779 | 53/61 |
12 | Takaaki Nakagami | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 1'31.995 | 1'31.434 | +0.832 | 87/87 |
13 | Johann Zarco | FRA | Pramac Racing | Ducati | 1'31.492 | 1'31.532 | +0.890 | 41/55 |
14 | Marc Marquez | ESP | Repsol Honda Team | Honda | 1'32.187 | 1'31.575 | +0.973 | 57/63 |
15 | Augusto Fernandez | ESP | Tech3 GASGAS Factory Racing | KTM | 1'31.742 | 1'31.686 | +1.084 | 64/77 |
16 | Joan Mir | ESP | Repsol Honda Team | Honda | 1'32.316 | 1'31.687 | +1.085 | 59/72 |
17 | Pol Espargaro | ESP | Tech3 GASGAS Factory Racing | KTM | 1'31.844 | +1.282 | 39/39 | |
18 | Stefan Bradl | GER | Repsol Honda Team | Honda | 1'32.146 | +2.544 | 38/38 |