Column: MotoE is een grote klucht
We begrijpen ook wel dat er maar een aardkloot is en dat we daar zuinig op moeten zijn, maar de manier waarop het eerste seizoen van het MotoE kampioenschap zich ontvouwt is zo triest dat het ergens weer lachwekkend is.
De MotoE klucht begon dit jaar in maart tijdens de tweede test, toen de complete MotoE paddock inclusief de 24 Energica motoren volledig afbrandde, wat op social media al tot hilarische grappen als "dus toch verbrandingsmotoren" leidde. De totale schade was ongeveer 1,5 miljoen euro en een verzekering was er nog niet. Dorna heeft een rechtszaak aangespannen tegen MotoE hoofdsponsor Enel om antwoord te krijgen op de vraag wie voor de schade verantwoordelijk is.
De brand was namelijk ontstaan in een box waar op dat moment geen motoren werden geladen, maar waar wel een prototype van de 'Juice Roll' snellader stond. Enel bestempelt met 'Juice Roll' apparaten die als snellader dienen en waar energie in kan worden opgeslagen. Ofwel een mobiel laadstation. En zo een 'Juice Roll' was als eerste in brand gevlogen, waardoor Dorna de schuld van de brand bij Enel legt.
Als gevolg van de brand moesten in allerijl door Energica 23 nieuwe motoren worden gebouwd (18 voor de teams en 5 reserve), de kosten hiervoor (circa 50.000 euro per stuk) nam de Italiaanse fabrikant voor zijn rekening. De eerste race in Jerez moest hierdoor worden geschrapt, waarop de eerste allereerste MotoE race naar de Sachsenring werd verplaatst.
Al tijdens de eerste wintertest in Jerez in maart was duidelijk geworden dat de Energica machines slechts 26,5 kilometer ver konden komen op een volle accu, maar desondanks ging Dorna in haar optimisme uit van wedstrijden over 8 ronden. De eerste race op de 3.671 kilometer lange Sachsenring werd echter voor de start al tot 7 ronden ingekort, wat de totale raceafstand op 25,697 kilometer bracht.
In de race ging Lorenzo Savardori echter onderuit, waarop de wedstrijd al na 5 ronden werd afgevlagd omdat bij de crash de airfence was beschadigd. Een 260 kilo zware machine glijdt veel langer door en vraagt eigenlijk om grindbakken die veel groter zijn. Ook waren de Marshalls er niet happig op om de machine van Savarodi op te pakken, in de angst een elektrische shock te krijgen.
Volgens Energica zijn de MotoE 260 kilo zware machines (waarvan het accupakket al 100 kg voor z'n rekening neemt) goed voor 160 pk, maar desondanks lagen de rondetijden op de Sachsenring 1,3 seconden boven die van de slechts 55 pk sterke Moto3 machines. Om nog maar te zwijgen over de laadtijd van het accupakket van ongeveer een uur.
Waar bij de presentatie de MotoE nog werd aangekondigd als volledig CO2 neutraal, gebeurt dat laden van de 18 machines momenteel echter door middel van zware diesel-gestookte stroomgeneratoren. Dorna probeerde er nog een positieve draai aan te geven door te stellen dat het wel bio-diesel is, alsof die beter voor het milieu is.
Het komend weekend staat op de Red Bull Ring de tweede race van de MotoE gepland, maar de klucht is zich nu al aan het voortzetten. Was de raceafstand afgelopen week al van 8 naar 7 ronden ingekort, is daar vandaag nog eens een ronde van afgehaald, waardoor de race nu over slechts 6 ronden zal worden verreden, ofwel een mammoetafstand van maar liefst 25,9 kilometer. En dan is het nog maar te hopen dat er in de race niet opnieuw iemand onderuit gaat en de race al na 4 ronden moet worden afgevlagd.
Dat de toekomst van de verbrandingsmotor er somber uitziet en dat we er maar aan moeten wennen dat straks alles elektrisch zal gaan zal ongetwijfeld zo zijn, maar als dit de manier is waarop dan zien we de toekomst van motorracen zeer zwaar in. Om nog maar te zwijgen over endurance racen, de dag dat verbrandingsmotoren worden verboden is meteen de dag dat er geen 8 uren van Suzuka meer is, of 24 uurs van Le Mans.