Honda rolt terugroepactie uit voor Gold Wing: krukasbout kan mogelijk breken
De Gold Wing staat toch wel bekend als oer-betrouwbaar, maar bij Big Red hebben ze nu toch een steekje laten vallen. Tijdens de ontwikkeling van de vorige generatie 2018-2021 hebben de engineers geen rekening gehouden met bepaalde rij-omstandigheden. met betrekking tot aan/uit gasklep situaties.
De aan/uit gasklep situaties kunnen een zware tegengesteld roterende kracht op de krukas uitoefenen, wat leidt tot buigmomenten door drukbelasting en verhoogde spanning op de primaire tandwielbout, wat op zijn beurt weer resulteert in een vermoeiingsbreuk van de bout.
Honda ontving de eerste claims in de periode maart 2020 tot januari 2021, waarop door de kwaliteitsafdeling een onderzoek werd gestart. Ondanks nog geen oorzaak te hebben gevonden of potentiele situaties die dit konden veroorzaken besloot Honda na een eerste analyse een sterkere bout toe te passen.
Er bleven echter meerdere claims binnenkomen, waarop het onderzoek werd geintensiveerd en de focus op mogelijke situaties werd gelegd die meer spanning in het blok zouden veroorzaken. Dat onderzoek heeft alles bij elkaar bijna drie jaar geduurd. In totaal heeft Honda 51 claims ontvangen, waarvan in een situatie de motorrijder was gecrasht en gewond was geraakt.
Bij de Honda dealer zal de bout worden vervangen door een sterker exemplaar dat beter tegen vermoeidheid is bestand. Alleen al in de Verenigde Staten zijn er nu 18.196 Gold Wings die terug naar de dealer mogen gaan, waarvan naar verwachting ongeveer 1% het defect zal hebben.