Yamaha lanceert 4e generatie MT-07, voegt Y-AMT versie toe
Om met het blok te beginnen, wat performance betreft is de bejubelde en beproefde CP2 weliswaar ongewijzigd gebleven ten opzichte van de derde generatie, maar dan nu Euro5+ gehomologeerd, het verschil zit 'm in de toepassing van YCC-T ride-by-wire gasklepbediening, wat de toepassing van rijmodi en tractiecontrole heeft mogelijk gemaakt. Yamaha volgt daarmee de trend van totaal overbodige elektronica op motoren in het middensegment.
Yamaha geeft je bij de 2025 MT-07 de keuze uit twee voorgedefinieerde rijmodi (Sport en Street) met elk hun eigen vermogensafgifte en gasrespons, plus een derde rijmodus die door de rijder zelf kan worden aangepast. En heeft daar een fraaie afkorting voor bedacht: YRC, dat voor Yamaha Ride Control staat. Je moet maar gek op afkortingen zijn.
Yamaha spreekt van drie verschillende vermogensafgiftes, met PWR1 het meest responsief, PWR3 het meest defensief en PWR2 precies daartussenin. En inderdaad, PWR staat in deze voor Power. Het YCC-T-systeem introduceert ook tractiecontrole die op twee niveaus kan worden ingesteld (TCS1 en TCS2), maar kan ook worden uitgeschakeld.
Yamaha zegt de vierde generatie MT-07 van een nieuw rijwielgedeelte te hebben voorzien, te beginnen met het nieuwe stalen buizenframe, waarvan de vorm en dwarsdoorsnede zijn herzien, waardoor het geheel stijver is dan zijn voorganger. Aan de voorkant vinden we een nieuwe 41 mm upside down ter vervanging van de 'right side up' telescoop van z'n voorganger, plus een nieuwe aluminium kroonplaat die aanzienlijk lichter moet zijn.
Aan de achterkant drijft de dubbele achterbrug de monoshock aan via een hefinrichting en beschikt nu over de mogelijkheid om de rebound en preload hydraulisch in te stellen. Het remsysteem is voorzien van nieuwe radiaal gemonteerde remklauwen, die zich vastbijten in schijven van 298 mm. Op de nieuwe SpinForged wielen is volgens Yamaha bijna een halve kilo Aang gewicht bespaard.
De driehoeksverhouding tussen stuur, voetsteunen en zadel is herzien: het stuur is 18 mm breder, 22 mm lager en 9,3 mm verder naar achteren in de stuurpen geplaatst, terwijl de voetsteunen 10 mm lager zijn gepositioneerd om de beenruimte te vergroten. Om de motor gestroomlijnder te maken is de tankafdekking smaller dan zijn voorganger en net als bij de MT-09 zijn er nu twee roosters om het inlaatgeluid van de motor te versterken. De ergonomie voor de rijder moet verder zijn verbeterd door het nieuwe tweedelige zadel, met verbeterde afmetingen, vorm en vulling voor zowel de rijder als de duopassagier.
Het 2025-model van de MT-07 is uitgerust met een nieuw 5″ kleurendisplay met vier verschillende thema's waaruit gekozen kan worden via nieuwe bedieningselementen op het stuur, inclusief richtingaanwijzers. Naast de snelheidsmeter en toerenteller bevat het instrumentarium een niveau- en gemiddelde verbruiksindicator, luchttemperatuur en versnellingsindicator. Via de gratis Yamaha My Ride app is het mogelijk om de smartphone te verbinden met het instrumentenpaneel. Navigatie spiegelen is mogelijk via de Garmin Streetcross app.
De 2025 MT-07 is na de MT-09 het tweede model dat met Yamaha's nieuw semi-automatische transmissie Y-AMT kan worden uitgerust. De Y-AMT geeft je de keuze uit AT (automatische transmissie) met de standen D en D+, waarbij D voor alledaagse ritten en D+ voor het sportievere werk is bedoeld, plus een MT stand waarbij je zelf middels flippers op het stuur kunt schakelen. De AT versie was onze man bij de MT-09 niet zo van gecharmeerd, maar de MT versie echter wel.
Daarnaast is de Y-AMT versie standaard van cruise controle voorzien. De standaard MT-07 kan trouwens optioneel met de derde generatie up/down quickshifter worden voorzien, een slip-assist koppeling behoort nu tot de standaard uitrusting.
De nieuwe MT-07 en MT-07 Y-AMT en hun 35kW versies zullen verkrijgbaar zijn in de drie kleurstellingen: Ice Storm, Icon Blue en Tech Black. Prijs en levertijd is nog niet bekend.