Zoeken

MT-09 Y-AMT eerste Yamaha met semi-automatische transmissie

26 juli 2024
Een maand na de aankondiging van de Y-AMT heeft Yamaha het eerste model met die semi-automatische transmissie onthuld: de MT-09 Y-AMT, die ook in A2-versie leverbaar zal zijn. De MT-09 Y-AMT, die je de keuze geeft uit handmatig schakelen middels flippers aan het stuur, of twee automatische standen D en D+, zal later dit jaar al leverbaar zijn.

We moeten je eerlijk bekennen dat we niet hadden verwacht dat de MT-09 het eerste model zou zijn dat van Yamaha's eind juni aangekondigde Y-AMT systeem zou worden voorzien. Een automatische transmissie wordt als afbreuk van sportiviteit gezien en zou als je 't ons vraagt dan ook veel beter bij de Tracer hebben gepast. Zo zijn in het verleden ook onze ervaringen met Honda's DCT geweest: voor een tourmotor perfect, maar op een sportieve fiets doen we dat schakelen toch liever zelf. 

Bij Yamaha zijn ze echter een andere mening toegedaan. Sterker nog, Yamaha beweert dat de nieuwe versnellingsbak een revolutie teweeg zal brengen in de sportieve rijervaring. De Y-AMT stelt rijders in staat zich volledig te richten op de prestaties van de MT-09 door het proces van schakelen te herdefiniëren tot een met de vinger bediende versnellingsbak of een volledig automatische versnellingsbak, die constant lineair schakelt en de meest betrokken en meeslepende rijervaring creëert.

Bij Y-AMT worden de koppeling en het schakelen elk door een elektromotor bediend, waardoor zowel de traditionele koppelingshendel als een met de voet bediende versnellingspook overbodig zijn. Ze hebben d'r bij Yamaha in ieder geval een mooi excuus verzonnen waarom Y-AMT echt veel beter dan manueel schakelen is. 



"Aangezien handen nauwer en verfijnder zijn verbonden met de hersenen dan de voeten, vormen ze een van de meest tastbare en krachtige gereedschappen die het menselijk lichaam heeft", aldus het persbericht.  "In tegenstelling tot schakelen met voet en hand, is schakelen met de hand niet alleen sneller maar is er ook minder bedenktijd nodig, en kan de motorrijder zich dus met alle aandacht concentreren op het gebruik van gashendel en rem, de hellingshoek, de lichaamshouding en het gripniveau van de banden voor een nog intensere rijervaring, vooral bij het nemen van bochten."

Tsja, wat moeten we hier nou van zeggen. Toen Honda 15 jaar geleden de DCT transmissie introduceerde werden ze voor gek verklaard en vanuit het niets lijkt iedereen zich nu ineens op de markt te willen richten. BMW heeft het op de GS geïntroduceerd, KTM heeft het al op de Super Adventure geteased en Yamaha nu dus ook bij de MT-09. Terwijl het eigenlijk totaal overbodig is, een up/down quickshifter in combinatie met een centrifugaalkoppeling werkt net zo makkelijk en is beduidend goedkoper. 

De MT-09 Y-AMT is verkrijgbaar in de kleuren Tech Black, Midnight Cyan en Icon Blue en is later dit jaar leverbaar. Hoeveel de fiets moet gaan kosten is nog niet bekend, maar het zou ons niet verbazen als bij de basisprijs van € 12.499 voor de MT-09 nog eens dik € 2.500 mag worden opgeteld. En dan is zo'n middenklasse Naked toch ineens best aan de prijs.