Zoeken

Twee Ducati Desmosedici MotoGP machines voor recordbedrag geveild

27 augustus 2024
Tijdens het Silverstone Festival by Iconic Auctioneers zijn voor een recordbedrag twee Ducati MotoGP machines van de hand gegaan. De 2003 Desmosedici GP3 van Loris Capirossi en de 2007 Desmodedici GP7 van Casey Stoner brachten gezamenlijk meer dan 700.000 euro op.

Een MotoGP machine die ter veiling wordt aangeboden is op zich al een zeldzaamheid, laat staan twee machines van dezelfde fabrikant en dan ook nog eens twee zeer bijzondere exemplaren met elke en uniek verhaal. 

De 2003 Desmosedici GP3 is een van de weinige machines die door Ducati Corse zijn gebouwd voor het 2003 seizoen, het jaar dat de Italianen (met Loris Capirossi en Troy Bayliss als rijders) hun debuut maakten in de MotoGP. En daarmee dus een belangrijk onderdeel van Ducati en de MotoGP geschiedenis. 

De machine wordt aangedreven door een 989cc 90° V4 met desmodromische DOHC klepbediening en vier kleppen per cilinder, goed voor een vermogen van meer dan 220 pk bij 16.000 tpm, met Magneti Marelli injectie en ontsteking. Met een gewicht van slechts 145 kilo is de GP3 goed voor topsnelheden van meer dan 320 km/u

Gespoten in de iconische Marlboro kleuren inclusief logo (toen tabaksreclame nog gewoon mocht) heeft deze machine de aanduiding LC1 en is gereden door Loris Capirossi gedurende het 2003 seizoen. Loris eindigde het debuutseizoen met Ducati op de vierde plaats, terwijl Ducati tweede in het constructeurskampioenschap werd achter Honda. 



Tijdens de allereerste race van het seizoen in Japan op Suzuka maakte Capirossi een knallend debuut door op het podium te finishen. De drie races daarna zag Capirossi de eindstreep niet, maar had zich voor de derde race van het seizoen in Jerez wel op de pole position gekwalificeerd - 1 honderdste seconde voor teamgenoot Bayliss. 

Na drie DNF's finishte Capirossi zijn thuiswedstrijd op het circuit van Mugello weer op het podium, ditmaal de tweede plaats, om de daaropvolgende race in Catalonië te winnen - de allereerste MotoGP overwinning voor een Italiaanse fabrikant.

In totaal mocht Capirossi dat jaar maar liefst 3 keer vanaf de pole position vertrekken (Jerez, Assen en Estoril) en finishte zes maal op het podium (Suzuka, Mugello, Catalunya, Estoril, Phillip Island en Valencia). Met 177 punten werd hij 4e in het kampioenschap, op 51 punten van Max Biaggi op P3 en 180 punten achter Valentino Rossi die daar jaar maar liefst 9 races won en alle 16 races op het podium was gefinisht. 

De 2007 Desmosedici GP7 luidde een nieuw tijdperk in in de MotoGP, met de introductie van nieuwe 800cc machines, waar daarvoor de maximum cilinderinhoud nog 990cc was geweest. Ducati had zich het best op het nieuwe reglement voorbereid en maakte met Casey Stoner een knallend debuut, door meteen de eerste race van het seizoen in Qatar te winnen. 



Stoner domineerde het seizoen (wat slechts zijn tweede seizoen was in de MotoGP en zijn eerste in een fabrieksteam). Van de 18 races dat jaar schreef hij er maar liefst 10 op naam en finishte 14 keer op het podium. Zijn slechtste resultaat was P6 in Japan (de enige race die teamgenoot Loris Capirossi dat jaar won).

Opmerkelijk genoeg kwalificeerde Stoner dat jaar slechts 5 keer op de pole position (Mugello, Sachsenring, Laguna Seca, Brno en Misano), waarvan hij alleen de laatste drie ook daadwerkelijk won. Met een indrukwekkende voorsprong van 125 punten op Dani Pedrosa werd Stoner met 367 punten de 2007 MotoGP wereldkampioen.

Ducati nam met 394 punten de constructeurstitel voor haar rekening ((81 punten meer dan Honda), terwijl ook de Team titel met 533 punten naar het Ducati Marlboro Team ging. Het Repsol Honda team met Dani Pedrosa en Nicky Hayden finishte tweede op 164 punten achterstand.

De 2003 MotoGP Desmosedici GP3 heeft bij de Silverstone Festival by Iconic Auctioneers £201.250 (€ 238.500) opgebracht. De 2007 MotoGP Desmosedici GP7 is voor maar liefst £402.500 (€ 477.000) onder de hamer gegaan, waarmee het een van de duurste motoren is die ooit tijdens een veiling is verkocht. 

Mark Bryan, Motorcycle Manager bij Iconic Auctioneers: 
“We zijn meer dan verheugd over het resultaat van deze twee MotoGP motoren die vandaag verkocht zijn en hoe toepasselijk het is dat ze op Silverstone verkocht worden, de thuisbasis van de Britse MotoGP. Ze zijn verkocht aan een internationale koper, wat nog maar eens aantoont hoe groot het wereldwijde bereik van onze marketing is.”