Zoeken

Te Luid Geluid is Uit

27 mei 2021
Steeds meer mooie bochtige wegen dreigen verboden gebied te worden voor motoren, omdat aanwonenden steeds meer overlast ervaren van motorrijders die te veel geluid maken en in grote groepen rijden. Gelukkig zijn steeds meer motorrijders zich daarvan bewust. Ook wij zijn ons daarvan bewust, en gaan daar wat aan doen: te luid geluid is uit!

Toegegeven, ook wij hebben ons in het verleden misschien niet altijd even netjes gedragen en kunnen nog steeds een mooi geluid wel waarderen, maar al vanaf het begin van onze bestaan hebben we altijd wel een onderscheid gemaakt tussen mooi en luid. Mooi hoeft niet per definitie ook luid te zijn, te luid veroorzaakt alleen maar overlast. 

De Moto Morini Corsaro Veloce of eerste BMW S 1000 XR zijn twee voorbeelden van motoren waarvan we schreven dat het geluid té asociaal voor woorden was, waardoor we ons beschaamd voelden om gas te geven.

Want daar zit precies de crux. Willen we met z'n allen van onze hobby blijven genieten en 's weekends of 's avonds na het werk even lekker uitwaaien (en hoe meer hoe liever, van ons mag heel Nederland gaan motorrijden), dan zullen we dat op een manier moeten doen dat anderen zich daar niet aan hoeven te storen. 

Want als er één ding is dat onze bijdrage aan de tv-uitzending van De Monitor over geluidsoverlast van motoren eind 2019 heeft geleerd, dan wel dat overlast geen hersenspinsel is van geitenwollensokken die alleen maar uitzijn op motortje pesten, maar dat er écht sprake is van overlast. 

Lange tijd heeft onder motorrijders het mantra "Loud Pipes saves Lives" geregeerd, maar anno 2021 kan dat echt niet meer. Daarvoor zijn we met té veel mensen op ons kleine stukje aarde. Dertig jaar geleden werd overal gerookt, nu is het niet meer voor te stellen dat je in een café of restaurant zou roken.

Net als dat het nu niet meer is voor te stellen dat je met drank op achter het stuur kruipt, en dat het lang niet meer als stoer wordt gezien als je met 200+ een weg hebt afgeragd. 

Willen we ook in de toekomst kunnen blijven genieten van motorrijden, dan zullen we 't dus anders moeten gaan doen. Aan die 20% minderheid die voor 80% van de overlast zorgt het verzoek om meer rekening met de ander te gaan houden door de dB-killer weer terug in de demper te stoppen en de openbare weg niet meer als Isle of Man TT circuit te zien, en aan die 80% die wel netjes rijdt het verzoek om die 20% minderheid op hun gedrag aan te gaan spreken. 

Omdat niet asociaal, maar sociaal rijden de norm moet zijn. Omdat het niet meer "Loud Pipes saves Lives" is, maar "Te Luid is Uit." Anders is het slechts een kwestie van tijd tot alle mooie wegen voor motoren zijn afgesloten. 

Hieronder de tekst van het convenant:

TE LUID GELUID IS UIT

Mensen ervaren overlast door motorrijders die te veel geluid maken en in grote groepen rijden. Steeds meer motorrijders zijn zich daarvan bewust. Wij zijn ons daarvan bewust, en we gaan daar wat aan doen: te luid geluid is uit.

We weten dat we met bijna 18 miljoen mensen op een heel klein stukje wereld leven. Er vliegen vliegtuigen, er rijden treinen en auto’s, er wordt gemaaid en geklust, er wordt van de zon genoten en gerust. En er wordt motorgereden. Dat moet allemaal kunnen. Voorwaarde is wel dat we daarbij rekening met elkaar houden en elkaar de ruimte gunnen.

In onze media vragen wij de motorrijders die onze achterban vormen om bij hun ritten rekening met de omgeving te houden en om eventuele overlast zoveel mogelijk te beperken. 

We onderschrijven het belang van handhaving op de motorrijders die in eerste instantie verantwoordelijk zijn voor de ervaren overlast, zowel door rijgedrag als door het ontbreken van dB-killers of het rijden met niet voor weggebruik of de betreffende motor goedgekeurde uitlaten. Ook spreken we ons uit voor een overheidscampagne die motorrijders op positieve wijze onder de aandacht brengt. Micromobiliteit is het toverwoord voor de toekomst. Motorrijders spelen daar een belangrijke rol in. We verdienen ook in dat opzicht ruim baan.

Steeds meer motorrijders schroeven hun dB-killers weer in hun uitlaten. Een groeiend aantal motorrijders vervangt te luide uitlaten weer door het standaardmodel. Toerclubs besluiten dijkwegen te mijden. Steeds meer motorrijders rijden bewust. Doe mee. Alleen dan kunnen we met z’n allen overal blijven rijden.