Zoeken

Partnerschap tussen Harley-Davidson en Hero MotoCorp

29 oktober 2020
Direct na de aankondiging de fabriek in India te sluiten ging al het gerucht, maar nu is het officieel: Harley-Davidson heeft met de Hero MotoCorp een deal gesloten waarmee niet alleen de distributie van Harley's in India heeft veiliggesteld, maar ook zal resulteren in een aantal compleet nieuwe motoren.

 

Iets meer dan een maand geleden kondigde Harley-Davidson aan zich uit India terug te trekken, na 10 jaar lang te hebben geprobeerd voet aan de grond te krijgen in 's werelds grootste motormarkt. 

Als reden voor het sluiten van de fabriek in Bawl en het verkoopkanaal werd aangegeven dat de premium Harley's simpelweg te duur waren voor de Indiase klant. Dat gold voor zowel de bestaande line-up en de deels in India nieuw ontwikkelde 500 en 750 cc modellen die ook in Azië flopten.

In de 10 jaar tijd dat Harley actief was in India, waren 'slechts' 25.000 motoren aan de man gebracht. Nu zijn dat weliswaar cijfers waar menig Europese importeur direct voor zou tekenen (niet in de laatste plaats de Benelux importeur), maar voor een land als India is dat een niet noemenswaardig aantal.

Direct na Harley's aankondiging ging echter al het gerucht dat Hero MotoCorp, 's werelds grootste fabrikant van motoren en scooters, het stokje van Harley-Davidson over zou nemen voor zowel de productie van Harley's evenals de distributie en verkoop. 

Precies dát hebben Harley-Davidson en Hero MotoCorp nu in een gezamenlijk persbericht aangekondigd. De deal tussen Harley en Hero omvat dat het bestaande netwerk van Harley-Davidson bij Hero wordt ondergebracht, daarnaast neemt Hero de ontwikkeling en productie van nieuwe reeks 'premium modellen onder de Harley vlag' voor z'n rekening. 

Wat hiermee wordt bedoeld is niet duidelijk, maar we vermoeden dat het een reeks modellen is die tussen de huidige dikke Cruisers en de in samenwerking met Qianjiang gebouwde 338R 'baby' Harley in zit, waarmee de 'premium' doelgroep in India kan worden bereikt.