Zoeken

Test: Yamaha YZF-R9

Driecilinder brul

10 maart 2025

We beginnen met het typische driecilindergebrul, dat voor buitenstaanders minder indrukwekkend overkomt dan in de MT-09. De triple kan zijn voordelen aan beide kanten laten zien: De beestachtige trekkracht onderin maskeert een vanwege de onbekendheid met het circuit gekozen te hoge versnelling bij het uitkomen van een bocht en duwt de R9 met kracht het rechte stuk op. Het wordt al snel duidelijk Wat een debuut trouwens in Australië, eerste race meteen winnen! BAM, zonne grote vuurbal jonguh!dat de triple niet uitgemelkt hoeft te worden, maar sneller dan verwacht tegen de begrenzer aanloopt, zonder dat er veel gebeurt in het laatste kwadrant van het toerenbereik. Iets eerder opschakelen heeft geen nadelen; dankzij de accurate autoblipper is de zesversnellingsbak precies en gemakkelijk te bedienen, zowel met opschakelen als terug.  

Zo vertrouwd en vergevingsgezind als de motor is, zo lichtvoetig en tegemoetkomend is het rijwielgedeelte met volledig instelbare KYB-componenten. De 43 mm upside down voorvork en achtershock zijn in de fabrieksafstelling goed opgewassen tegen de verrassend hobbelige ondergrond en absorberen veel, zonder dat het ten koste van de feedback is gegaan. De R9 maakt een uiterst behendige, gewillige indruk op elk deel van het circuit en kan ook moeiteloos door de twee lastige chicanes net voor het rechte stuk worden gemanoeuvreerd. Aan het eind van het rechte
Heel herkenbaar YZF-R. in het TFT kan alles worden ingesteld, maar het kan ook via de MyRide-app

Voor wat betreft de vering en de remmen is Yamaha duidelijk level-up gegaan t.o.v. de MT-09

Volledig instelbaar, uiteraard. Up/down quickshifter is standaard

De rijhulpjes uitgelegd
stuk toont de verkleinde track-weergave op het display een kleine 230 plus, voordat de Brembo Stylema remklauwen de snelheid naar wens reduceren met een gemakkelijk controleerbare en niet te giftige bite via de Brembo radiale rempomp. Alleen bij hard remmen op het niet bepaald vlakke oppervlak aan het einde van het rechte stuk voelt de voorkant wat onrustig aan. Dit blijft echter de enige lichte onvolkomenheid op het hele 4,2 kilometer lange circuit, die met meer tijd en een fijnere afstelling van de vering zou moeten worden verholpen. 

Liefhebbers van racecircuits wordt nog meer geboden: De Y-TRAC Rev app, beschikbaar vanaf juni, werkt als een professionele datalogger via een GPS-verbinding, registreert alle mogelijke parameters (versnelling, toerental, opening van het gaspedaal, IMU-gegevens, enz.) en legt ze over de lay-out van het circuit; in de track-weergave van het TFT-display kunnen tijdens het rijden korte berichten van de pitcrew worden weergegeven. Wanneer de R9 vanaf juni verkrijgbaar is zal hij extra comfortfuncties bevatten, zoals cruise controle, een nieuwe knipperlichtchakelaar en automatische uitschakeling van die knipperlichten. Toegegeven, deze spelen geen rol op het circuit, waar de R9 zelfs buiten zijn WK Supersport-ambities een overtuigend figuur slaat. Maar ze zullen des te belangrijker worden in een latere test op de weg - dat beloof ik.