Zoeken

Test: Yamaha MT-09 Y-AMT

Conclusie

8 oktober 2024

Toen Honda bijna 15 jaar geleden de DCT semiautomatische transmissie lanceerde werden ze nog voor gek verklaard, maar anno 2024 lijkt automatische transmissie mainstream te gaan worden, dankzij steeds geavanceerdere elektronica. De Y-AMT heeft veel voordelen ten opzichte van Honda’s DCT – het is veel lichter, compacter en goedkoper en kan eenvoudig aan bestaande modellen Reken maar dat binnen afzienbare tijd veel Yamaha's van Y-AMT zullen worden voorzienworden toegevoegd. Daar staat tegenover dat het automatische schakelpatroon bij Y-AMT nog in z’n kinderschoenen staat en daar momenteel nog veel op aan te merken is – net als destijds bij het eerste DCT.

Maar zet ‘m daarentegen op manuele transmissie en je wordt verwend door een zeer scherpe en precieze versnellingsbak die nog fijner schakelt dan je met een up/down quickshifter zelf zou kunnen doen. Wat dat betreft heeft Yamaha er goed aan gedaan om de Y-AMT als eerste aan de MT-09 dynamic roadster te geven, want de toch al uitstekende CP3 unit spint er duidelijk garen bij. Zo bezien is 500 euro extra voor de Y-AMT en het keyless go systeem een koopje. De Yamaha MT-09 Y-AMT staat later dit jaar bij de dealers.