Zoeken

Test: Triumph Speed Twin 900

Hippe retro-klassieker

30 december 2024
Exact negen jaar na z’n lancering, destijds nog als de Street Twin, heeft Triumph de Speed Twin 900 ingrijpend vernieuwd, met onder andere een behoorlijk opgefrist design, een verbeterd rijwielgedeelte én de toepassing van moderne elektronica. In de bergachtige omgeving van het Spaanse Andalusië ontdekten wij dat modern en klassiek echt wel hand in hand kunnen gaan.

 

Toen Triumph in oktober 2015 na 4 jaar ontwikkeling de Street Twin lanceerde was dat een enorme stap vooruit ten opzichte van zijn voorganger, de Bonneville SE. De Britten waren er met verve in geslaagd om de retroklassieke looks van de Bonneville te combineren met een licht, wendbaar en ontzettend speels rijwielgedeelte, waardoor een veel breder publiek werd aangesproken. Naast de liefhebbers van retroklassiek nu ook de liefhebbers van een lekker sportieve no-nonsense fiets, evenals de beginnend motorrijders met een A2-rijbewijs. Juist omdat ‘ie zo toegankelijk was. WZeg nou zelf, dit is toch een plaatje?at ruim een jaar later overduidelijk bleek toen ‘ie naast die andere Street van destijds, de Harley-Davidson Street Rod, werd gezet. De Street Twin was misschien minder uitgesproken dan de Street Rod, miste als typische “British Gentleman” de “Rebel without a Cause” emotie van de Street Rod, maar was daarentegen op geen enkel foutje te betrappen en had een fantastisch motorblok. En eerlijk is eerlijk, hadden we destijds in plaats van saai matzwart en 35 kW een trendy kleur en vol vermogen gehad, had ook de Street Twin wel een gevoelige snaar geraakt. 

Drie jaar na z’n lancering kondigde Triumph een geüpdatete versie voor modeljaar 2019 aan, dat naast een boost in performance ride-by-wire gasklepbediening had gekregen, wat toepassing van rijmodi en tractiecontrole mogelijk had gemaakt. De 900 cc High Torque paralleltwin leverde 65 pk 7.500 tpm en dat waren maar liefst 10 paarden meer dan de eerste Street Twin wist te mobiliseren. Dat gaf de Street Twin nét dat beetje extra jus. Dat de Britten het bij het rechte eind hadden gehad was toen al duidelijk: waar Harley inmiddels al de stekker had getrokken uit het Street Rod project, had Triumph in die eerste drie jaar maar liefst 17.500 units van de Street Twin wereldwijd aan de man (en uiteraard ook vrouw) gebracht. Daarna was het een tijdje stil, totdat Triumph op 5 juli 2022 met het oog op de toen nog toekomstige nieuwe eencilinder line-up besloot om de Street Twin (evenals de Street Scrambler) te hernoemen tot Speed Twin 900, het kleine broertje van de in 2019 gelanceerde Speed Twin 1200. Exact dezelfde motor, maar dan met een nieuwe naam. 

Voor modeljaar 2025 heeft Triumph nu de zaken grondig aangepakt. De nieuwe Speed Twin 900 is qua design nog steeds onmiskenbaar Speed Twin, maar biedt dankzij de aanpassingen in het detail een veel eigentijdser gevoel, een beter rijwielgedeelte en dankzij de toepassing van een 6-assige IMU een beduidend geavanceerder elektronicapakket. 

 

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Chippy Wood