Zoeken

Test: Triumph Speed Twin 900

Conclusie

30 december 2024

Na negen jaar en 47.000 verkochte units heeft Triumph de Speed Twin 900 grondig aangepakt en naar het hedendaagse gebracht, zonder daarbij inbreuk te hebben gedaan op het retroklassieke karakter van de fiets. Sterker nog, wat z’n looks betreft is de Speed Twin 900 spot on en is het levende bewijs dat moderne techniek en retroklassiek echt wel hand in hand kunnen gaan. Op naar de volgende 47.000De upside down voorvork, de aluminium achterbrug en de Marzocchi achtershocks met piggyback reservoir zijn daar fraaie voorbeelden van, zelfs het behoorlijk moderne LCD/TFT display misstaat de Speed Twin 900 helemaal niet. 

Tel daar het oogstrelend mooie design (en dan met name de door ons gereden wit/oranje/blauw kleurstelling) en zeer goede afwerking (genoeg ‘premium’ motoren die niet aan dit niveau kunnen tippen) bij op en het is niet moeilijk je voor te stellen dat over nog eens negen jaar de 100.000e van de band zal worden gerold. Dat de motor daarbij ook nog eens heerlijk stuurt en over een lekker smeuïg motorblok met werkelijk fantastische sound beschikt is mooi meegenomen, maar daar zal ’t de potentiële klant geeneens om te doen zijn. Die wil gewoon een prachtige no-nonsense retroklassieke fiets met voldoende mogelijkheid tot personaliseren voor een betaalbare prijs, en met een prijskaartje van € 11.495 (€ 9.995 BE) is de Speed Twin 900 precies dat.

The looks, kwaliteit en afwerking, smeuïg blok, fijne zit

Versnellingsbak stroef, achtervering te stug voor slecht wegdek, grip Michelin Road Classic banden