Zoeken

Test: BMW M 1000 R

Uitmuntende Overvloed

6 januari 2023
Niets is zo succesvol als overvloed, en met de creatie van de 2023 M 1000 R (of “MR”, zoals ze ’t liefst hebben dat we ‘m noemen) heeft BMW z’n best gedaan om dat axioma in een tweewieler-context te bevestigen.

Is er een andere manier om een puur natuur recht voor z’n raap Naked te karakteriseren,  die 15.600 tpm maakt, een topvermogen van 210 pk bij 13.750 tpm en maximumkoppel van 113 Nm heeft en slechts 199 kilo rijklaar weegt, inclusief volle 16,5 liter tank? Realiseer je dat een decennium geleden de S 1000 RR fabrieksracer waarmee Troy Corser en Leon Haslam in 2011 in het WK Superbike reden 216 pk bij 14.900 tpm leverde, en het duidelijk dat de nieuwe MR een statement is dat niet D'r zijn slechtere manieren om de dagen voor de kerst door te brengenkan worden genegeerd. Met wat op dit moment op straat ongetwijfeld het meest competitieve segment is voor wat betreft performance en allure, heeft BMW met z’n über M-versie van de S 1000 R (die slechts een schamele 165 pk levert) een ‘beat that’ mokerslag uitgedeeld aan Ducati, Aprilia, MV Agusta, KTM en wie nog meer aanspraak denkt te maken op de SuperNaked bokaal. 

BMW heeft dit bereikt door in feite het blok, de hellingshoek afhankelijke elektronica, de vering en veel van de transmissie van de laatste generatie S 1000 RR  te transplanteren, om een waanzinnige overvloed te creëren in vorm van deze nieuw aero-uitgeruste über roadster. Zonder daarbij op welke manier dan ook de hardware terug te tunen of software de downgraden, wat simpelweg in twee motoren in een heeft geresulteerd, waarbij de souplesse waarmee de motor bij lage toeren en alledaagse snelheden door dorpjes en buitengebieden te rijden is, Je zou zo denken dat 't een RR is, maar 't is toch echt 'maar' een enkel-Rop een vrij stuk baan wordt getransformeerd in een kruisraket zodra vol op het gas de 8.000 tpm grens is gepasseerd. 

Een 240 kilometer lange trip over verlaten wegen in het zuiden van Spanje, aangevuld met een teleurstellend korte exercitie van slechts 4 ronden op het circuit van Almeria bevestigde dat het resultaat een motor is die ongetwijfeld elke ‘superbike-met-verlichting’ overal waar je wenst te rijden klop zal geven – behalve op een circuit waar je lange tijd op hoge snelheid rijdt, waar de meer gestroomlijnde en race-gefocuste zithouding van een supersport zich zal uitbetalen. Maar op een krap circuit zoals Almeria durf ik te wedden dat de meeste ervaren coureurs op de M 1000 R Hypernaked sneller rond zullen gaan dan de S 1000 RR waar ‘ie van is afgeleid. 

 

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: BMW