Zoeken

Test: Aprilia SR GT

Geen Hypersport

28 april 2022

Het gaat goed met Aprilia. Zo worden de nieuwe 660-modellen goed ontvangen. Dat merken we niet alleen aan de lovende kritieken, maar zien we ook terug in de klinkende verkoopcijfers. Goed nieuws dus, maar ook de scooter, de SXR50 doet het goed. Die SXR opereert momenteel dan ook in een markt waarin simpelweg het aanbod niet heel erg groot is. Toch is de scooter waar wij Aprilia nog het meest aan lieerden een aantal jaar geleden uit de prijslijsten verdwenen. Ik heb het dan over de Aprilia SR, een scooter die vanaf eind jaren 90 jarenlang als dé maatstaf werd gezien in de sportieve hypersport 50cc-klasse.Overduidelijk Aprilia, overduidelijk SR, maar dan anders We zagen hem in een aantal verschillende gedaantes, waarbij de Italianen keer op keer de spijker op de kop sloegen. Helaas namen we langzaamaan afscheid van de sportieve 2-takt scooters en daarmee ook van de SR. We hebben de modelnaam nog wel even gezien, maar eerlijkheidshalve konden we de laatste SR niet meer echt als een hypersport betitelen…

Duidelijk Aprilia

Ook de nieuwe SR GT is dat niet, maar heeft wel die agressieve sportieve styling waarvan we de Aprilia’s kunnen herkennen. De designfilosofie die we kennen van de motorfietsen zien we ook terug in de SR GT. Zo is de neus weliswaar hoog, maar heeft het een scherpe agressieve snoet meegekregen. De dubbele led-koplampen kijken fronsend de wereld in. Via de hoge middentunnel lopen de scherpe lijnen door en komen uiteindelijk samen in de hoge kont. Hier zien we een breed led-achterlicht waarin ook de knipperlichten zijn verwerkt. Een spatbord onder het achterlicht ontbreekt 

en zien we terug net achter het achterwiel, waar ook de kentekenplaat zit gemonteerd. Ook de wielen zijn compleet nieuw en vinden we niet op andere modellen terug van de Piaggio Group. De hoogglans zwarte wielen hebben een sportief Y-spaak design en zijn voorzien van allroad banden van Hoewel... gaat nog best vlot en bochtjes pikken is 'ie ook al niet vies van. Die Aprilia evenmin trouwensMichelin (model Anakee). Aan de voorzijde hebben ze een maat van 110/80-14, achter vinden we een brede 130/70-13. Het cross-over sausje zien we verder ook terug in de grondspeling die met minimaal 175mm opvallend groot is voor een scooter van deze afmetingen. 

Vlotte 125

Aprilia heeft voor ons een schitterende route uitgestippeld. Fraaie bergweggetjes staan er op het programma, waardoor we maar al te graag snel op de scooter willen stappen. Met een rijk aanwezig zonnetje en in de ochtend al temperaturen waar we de afgelopen maanden in de Benelux alleen maar van hebben kunnen dromen, maken we ons op voor de eerste fotostops en natuurlijk de eerste kilometers met Aprilia’s nieuwste. Ik mag de rit aanvangen met de 125cc-sterke SR GT. Dit i-get blok kennen we al van onder andere de Medley. Het heeft precies 15pk (11kW) en is hiermee geschikt voor het A1-rijbewijs en in België kan je hem onder bepaalde voorwaarden zelfs rijden met een autorijbewijs. In een heuvelachtige omgeving zou je van die 15pk misschien niet al te veel verwachten, toch is het motorblok goed bij de les. Je komt makkelijk mee met het verkeer en zeker tot een kilometer of 80 zit de gang er goed in. Laten we het relativeren, maar de scooter voelt allesbehalve stroperig of lui. Uiteindelijk wordt er bij 99 échte kilometers een halt toegeroepen, iets wat alles te maken heeft met de Italiaanse wetgeving, die het tevens verbiedt om met een 125 op de snelweg te mogen rijden.