Zoeken

Test: Aprilia Tuareg 660

Ook bij pittige onweersbuien

19 november 2021

Bij lagere snelheden offroad – op de alternatieve route die niet blank had gestaan was het helaas onmogelijk om verder dan de eerste twee versnellingen te komen – vond ik de Tuareg zeer goed in balans en gemakkelijk te rijden en de relatief grote 260 mm achterrem is om offroad te bedienen precies goed afgesteld. Rijden in de Offroad rijmodus met het ABS op het achterwiel uitgeschakeld Blij dat die Pirelli bandjes 't zo goed doen op nat asfalt en in zeikende regen(voor kan ook worden uitgeschakeld), de tractiecontrole op standje 1 en de gasrespons op de vriendelijkste stand is in de offroad sectie dan ook kinderspel. De Tuareg 660 is een fiets die geschikt is voor een zeer breed spectrum aan motorrijders, ervaren offroad rotten (waar ik mij absoluut niet onder schaar) kunnen het maximale uit de offroad performance halen, maar tegelijkertijd is het een heerlijke vertrouwenwekkende fiets voor offroad beginners (zoals ik). Dit is een fiets waarmee je offroad avontuur kan beginnen, en naarmate je meer ervaren wordt zal je meer uit de motor kunnen halen. Waar je ook van profiteert is de toegankelijkheid van het elektronicapakket – Piaggio is op dat vlak altijd al toonaangevend geweest door gebruikersvriendelijke elektronica te ontwikkelen voor de Aprilia en Moto Guzzi modellen en de Tuareg 660 is hier een fijn voorbeeld van. 

De benzine-injectie van de Tuareg was ook op het asfalt echt goed, waardoor je kunt genieten van de onwaarschijnlijke grip van de Pirelli Scorpion Rally SRT banden wanneer je met de dubbele 300 mm Brembo remschijven de Tuareg de bocht in remt, om vervolgens vol op het gas de bocht uit te knallen en te worden beloond met een haast ideale connectie tussen gashandvat en achterband. Geen enkel moment is de gasrespons gemeen, zelfs in eerste versnelling gaat de Tuareg mooi soepel de bocht uit. Ondanks de smalle maar wel offroad vriendelijke 21” voorband kon ik de bochtensnelheid veel hoger houden dan ik had verwacht, met dank aan de uitstekende feedback die de 43 mm
Dat geluid, da's wel supervet. Blok loopt ook fantastisch mooi en 80 pk is echt meer dan genoeg

Geen idee in hoeverre die dubbele schijven in de zandbak overkill zijn, maar op straat hadden we niks te klagen
Kayaba upside down voorvork geeft. Diegenen die de set-up hebben gedaan wisten precies wat ze deden, want deze fiets hoort op asfalt eigenlijk niet zo goed te sturen als ‘ie nu doet. 

Ondanks de lange veerweg duikt de voorkant maar weinig in als de dubbele schijven hard aan het werk worden gezet, terwijl ook de achterkant onder volle acceleratie niet bezwijkt. Het brede stuur stelt je in staat om snel en gemakkelijk correcties te maken, hoewel de Tuareg in principe zeer intuïtief stuurt – de fiets volgt zonder morren de commando’s van zijn rijder op. Hard en snel een bochtige weg nemen is geen enkel probleem, het hoge en brede stuur zorgt ervoor dat met speels gemak van de ene naar de volgende bocht kan worden gestuurd. Nog even over die dubbele schijven: ik beschouw mezelf offroad niet ervaren genoeg om te kunnen zeggen of die twee remschijven in het zand overkill zijn, maar ik weet wel dat ze een sleutelrol spelen in de fun die je met de Tuareg hebt op straat. De Tuareg is trouwens standaard ook met cruise control uitgerust, terwijl opmerkelijk genoeg handvatverwarming ontbreekt – zelfs als accessoire.