Zoeken

Test: 2021 Yamaha MT-07

Europees succesnummer

8 februari 2021

Toen Yamaha in 2014 de MT-07 lanceerde was meteen duidelijk dat Yamaha een verdomd goed pakket had samengesteld. De combinatie van een lichtvoetig rijwielgedeelte en een koppelsterke motor, voor elke motorrijder en elke motorrijdster moeiteloos te managen, verpakt in een modern design dat je ofwel spuuglelijk, ofwel waanzinnig mooi vond. De “Dark Side of Japan”, aldus Yamaha. De nieuwe middenklasse Roadster was qua design misschien niet ieders cup of tea en het rijwielgedeelte – en dan met name de (te) slappe vering was misschien niet op het niveau dat je wensen zou, maar dat werd alles door dat fan-tas-ti-sche blok gecompenseerd. "Dus ik kom die bocht uit" gaat de MT een stuk beter af. Bijna een jaar geen launch op 'journalistentempo' hebben gedaan, maar deze 07 maakt dat wel makkelijkHad dát je niet overtuigd, dan zeker wel de prijs die nog scherper dan een Samoeraizwaard was. 

De MT-07 werd door het motorrijdend publiek met open armen ontvangen en deze fascinatie werd de jaren daarna niet minder. In tegendeel: over de jaren heeft de MT-07 niets van haar aantrekkingskracht verloren en was daarmee ook het afgelopen jaar de bestverkochte Yamaha in heel Europa. Ondanks dat alweer een paar jaartjes geleden was sinds de laatste update. Ter illustratie: in Nederland zijn er het afgelopen jaar 494 MT-07’s over de toonbank gegaan en is daarmee de op een na best verkochte motor. Enkel van de R 1250 GS zijn er meer verkocht, maar die 983 units moeten wel over twee modellen worden verdeeld: GS en GS Adventure, waarbij ook nog eens moet worden aangetekend dat BMW op 31 december vlug 59 GS’en heeft geregistreerd om op die allerlaatste dag Yamaha als marktleider voorbij te gaan. Neem dat in ogenschouw en de MT-07 is de populairste motor op dit moment. Of op z’n minst mentaal de populairste. 

Dat moet ook in 2021 zo blijven, ondanks het noodzakelijke werk dat moest worden gedaan om het kloppend hart aan de emissie-eisen van Euro 5 te laten voldoen. Eenmaal onder narcose gebracht op Yamaha’s eigen operatietafel hebben de technici ook Yamaha’s cosmetische chirurgen aan het werk gezet, om de MT-07 met wat goedgeplaatste messneden nog meer scherpte te geven. Echter zonder de lijnen van de fiets fundamenteel te veranderen. Nog steeds belichaamt de MT-07 een sportieve naakte motor voor de openbare weg, in wiens DNA de agressieve rijdynamiek in ieder geval optisch diep verankerd lijkt te zijn. De nieuwe LED-technologie rondom en in het bijzonder het nieuwe neusje
Het is wel even wennen, die nieuwe neus. Of het mooi is laten we graag in het midden. Display is supergoed afleesbaar, ondanks 'slechts' LCD

Fraaie knippers, al zeggen we 't zelf. Het zadel is superfijn, de zit is supertoegankelijk

Tsja, dat SP2 blok, moeten we dat nog iemand uitleggen? Zelfs met 2 pk en 1 Nm eraf is het gewoon fan-tas-tisch. Mag de concurrentie jaloers op zijn. Omdat 't heerlijk smeuïg en koppelrijk is en omdat het geweldig klinkt
met zijdelings prominent geplaatste luchtinlaten en Y-vormige dagrijverlichting draagt daar z’n steentje aan bij. De vraag of het nieuwe vooraanzicht mooier is laten we graag in het midden, ieder zijn smaak, maar door het design bij alle MT-modellen door te trekken is nu wel voor het eerst een familiegevoel ontstaan, net als KTM’s DUKE line-up. 

De neusgaten zijn trouwens niet alleen om optische redenen aangebracht, maar ook voor het kloppend hart, in dit geval de vloeistofgekoelde 270° paralleltwin, door Yamaha CP2 (Crossplane 2) gedoopt, de tweecilinder die ook in de Ténéré 700, Tracer 700 en XSR 700 voor de aandrijving verantwoordelijk is. De nieuwe neus zorgt voor meer lucht in het bewerkte inlaattraject, dat samen met de modificaties aan de brandstofinspuiting en ontsteking, de daarop aangepaste centrale computer en het nieuwe 2-in-1 uitlaatsysteem met grotere katalysator die dichter bij de motor is geplaatst de uitlaatgassen conform Euro-5 heeft ontgift. Ondanks de reinigingsmaatregelen heeft het blok op straat minder dan twee paardenkrachten aan vermogen ingeboet, bij nagenoeg hetzelfde maximumkoppel is de curve merkbaar sterker van onderuit. In cijfers uitgedrukt: de nieuwe CP2 haalt uit 689 cc maximaal 73,4 pk bij 8.750 toeren per minuut, het maximale koppel van 67 Nm wordt al bij 6.500 toeren bereikt, waar de 2020 versie nog 75 pk en 68 Nm had. Aangezien het afgelopen jaar bijna de helft van alle 07’s aan A2-aspiranten is verkocht zal Yamaha natuurlijk van meet af aan ook een 35 kW-versie lanceren.