Zoeken

Test: Yamaha MT-09

Mooi mazzel

13 december 2016

“Nou jongens, je hebt weer mooi mazzel. De vorige groepen hadden regen en vandaag is het ook maar net afwachten, maar ’t ziet er voorlopig goed uit”. Zelfs een eiland in de Middellandse zee is tegenwoordig geen garantie meer voor ongerept blauwe luchten, zo blijkt. Sterker nog, de groep die de route van vandaag andersom reed werd alsnog overvallen door een Dat is nog eens mazzel hebben. Zon van voren en regen van achterenstevige hoosbui. En alsof dat niet genoeg zou zijn, waren sommige stukken weg nog voorzien van een mooie laag mos... en nog iets spekglads. Gelukkig voor ons bleef dat beperkt tot een paar kleine stukjes, zodat we de rest van de weg opnieuw ongegeneerd konden knallen. Opnieuw ja, want nog geen jaar geleden was ik hier ook al. En kon dus vooraf al stellen dat de weg uitermate geschikt was voor een introductie.

Laat het dan toch maar aan Yamaha over om er nog net even een schepje bovenop te doen. Niet zozeer in de lengte van de route, maar wel in de keuze van fotolocatie. Want wie verzint het in hemelsnaam om in een oude verlaten operahal eerst een presentatie en later een fotosessie te houden? En ach, ’t staat toch leeg, dus we rijden ook maar gewoon even binnendoor. Petje af jongens, hier wordt de lat opnieuw een stukje hoger gelegd.

Nou maakt het natuurlijk het minst uit waar je je bevindt, het gaat toch om de motor. Maar het mag soms best gezegd worden. Maar goed, de MT-09 dus. Was het nou niet nog maar een jaar geleden dat we een upgrade konden verwelkomen? Klopt inderdaad, maar achteraf kunnen we dat wel zien als een soort tussenoplossing voordat deze nieuwe versie productierijp was. Nu kunnen we dan eens echt zeggen dat er wat veranderd is. En al lijken de verschillen niet zo groot, nemen we die van vorig jaar ook even mee dan is ’t toch best wat. Maar van profiteren danNiet genoeg om te spreken van een ‘compleet nieuwe motor’, maar wel is er nu een duidelijk verschil tussen ‘de oude’ en ‘de nieuwe’.

Het was ook niet de bedoeling de motor compleet anders te maken. Nergens voor nodig. Maar er was wel ruimte voor verbetering en die is nu gebruikt. In de jaren sinds de introductie heeft de MT-serie een duidelijk statement gezet met het ‘Dark Side’ concept, het afwijken van gebaande paden. En niet zonder succes, want de verkoopcijfers zijn zonder uitzondering dik in orde te noemen. Na de MT-09 is de serie uitgebreid met de 125, 300, 700 en 1000 en is het nu dus mogelijk om binnen het kader door te groeien, als je dat zou willen. Alleen wat bleek afgelopen jaar: de komst van de MT-10 snoepte wel wat aantallen van de 09 af. En dat is voor engineers en enkele directeuren het teken dat er iets veranderen moet. Het resultaat daarvan staat op deze pagina’s.