Zoeken

Introductie Triumph Daytona 675 (R)

Och, details details

17 december 2012
Inhoudsopgave
Introductie Triumph Daytona 675 (R)
Alles nieuw
Och, details details
Engelse Wals
Boing
Hó maar
Conclusie
Technische Gegevens

Day 1230532
Met spiegels, zonder spiegels en weer met. Gelukkig voor ons konden we gewoon van de een op de ander overstappen

Een ander paradepaardje is de nieuwe slip/assist koppeling. Een door Triumph bedacht ontwerp slipperclutch die twee kanten op werkt; door de constructie van de oploopnokken (die bij remmen op de motor zorgen voor lagere druk op de platen waardoor ze kunnen slippen) werken ze onder vermogen juist andersom en laten de koppeling extra aangrijpen. Dit is de ‘assist’-zijde van het verhaal; hierdoor hoeven de koppelingsveren minder zwaar uitgevoerd te worden, wat resulteert in een lichter bedienbare koppeling.

Daytona-Slip-assist

Vanzelfsprekend zijn ook de mechanische verliezen aangepakt door een efficientere waterpomp, oliepomp en nieuwe dynamo, is de oliekoeler aangepast en nu uit aluminium en meer. Alles bij elkaar betekent dit minder inertie en dus een sneller oppakkend blok. Maar het kan nog gekker: de eerste twee versnellingen zijn gewijzigd zodat schakelen van 1 naar 2 soepeler gaat, met name onder circuitomstandigheden. Merk je dus op straat amper iets van, maar het zit er tóch. Wat je nog minder zult merken en zelfs op de vermogensbank niet zult terugzien maar wel tekenend is voor het oog voor detail en de mate van perfectionisme zijn de aanpassingen die gedaan zijn om de olie in het carter daar te houden waar het hoort en weg te houden waar het niet hoort. Want wat blijkt nou; onder sommige omstandigheden (zoals bij hard remmen) klotst de olie richting de draaiende delen in het blok waardoor deze afgeremd worden. Een paar schotjes in het carter voorkomen dit. En als ze dan toch bezig zijn zitten bij de krukwangen ook ‘schrapers’ die overtollige olie van de krukas halen waardoor deze opnieuw vrijer kan draaien. Gevolg: een frisser, lichter oppakkende motor als je het nodig hebt.

Minder is meer

Daytona675 details040En als allerlaatste is de eindoverbrenging nog één tandje korter gemaakt. “We hadden met de extra toeren de keus tussen een hogere topsnelheid of een nogiets rappere acceleratie. Top hebben we genoeg, dus dan is het niet echt moeilijk meer”, aldus Warburton.

En dat is dan enkel nog het blok. Oog voor detail was minstens zo belangrijk en dus gaan styling en afwerking hand in hand. Een klein voorbeeld is alleen al het feit dat spiegels en kentekenplaathouder met één sleutel in een handomdraai verwijderbaar zijn. Een minimaal klein afdekkapje past op de plek waar het kenteken vastzat en klaar. Daarmee slaan we het chassis niet over, want dit valt voor een deel eveneens onder styling en afwerking. Wat te denken van de nieuwe luchtinlaat/kuipframe. De inlaat is logischerwijs aangepakt zodat er méér lucht doorheen kan –het gat is zomaar 39% groter geworden- en om dat te doen is de tunnel richting balhoofd nu één geheel. Hieraan is de kuip inclusief tellers, koplampen en spiegels opgehangen. Bijkomend voordeel van zo’n enorm gat is de ongefilterde driecilinder klereherrie die er uit komt. En een besparing van een halve kilo, ook niet onaardig.

Kleurenopties
De verschillende kleuren van de standaardversie. Maakt kiezen er ook weer niet eenvoudiger op

Daytona675 static019
In het echt oogt de motor minder Japans als op de foto's, zeker als er ook nog geluid bij komt is het nog steeds een rasechte Daytona