Zoeken

Test: Aprilia Pegaso 650 Strada

Pagina 7

4 december 2006
Inhoudsopgave
Test: Aprilia Pegaso 650 Strada
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Nakaarten

Ook deze keer praten we nog even na met de importeur over de geteste motorfiets. Deze keer is het met Pepijn Schoemaker van Moto Tricolore, importeur van Aprilia in de Benelux.

MF: De Pegaso Strada is een heerlijke en goeduitziende motorfiets en ondanks dat we regelmatig in de regen hebben gereden, hebben we goed genoten. Door Aprilia is de Pegaso in de adventure categorie geplaatst en wat ons betreft komt hij daar met zijn karakter goed tot zijn recht.
PS: Nou, de Strada is meer een Urban motorfiets dan een Adventure. De adventure betiteling past meer bij zijn broer de "Pegaso Trail".  

MF: Ondanks dat de Pegaso zich vooral thuisvoelt in de stad en op bochtige wegen met zijn wendbaarheid, is het op de snelweg ook nog goed toeven. Er is op de snelweg weliswaar weinig windbescherming, maar toch. Een "kleine" alleskunner?
PS: Inderdaad een kleine alleskunner. Met een verstelbaar windschermpje erop heb je minder last van de wind, maar dat wil je niet op zo"n motor. De CapoNord is dan een betere keuze.

MF: Nu is de Pegaso al langere tijd op de markt. Natuurlijk zijn er dan verschillende updates geweest, maar dat er een ander blok in een model wordt geplaatst komt niet zo vaak voor. Was het eerst nog een Rotax blok, nu is het blok afkomstig van Yamaha uit onder ander de XT660 en de MT03. Waarom is deze keuze gemaakt?
PS: Je zegt het eigenlijk zelf al. Het Rotax blok zit al zeer lange tijd in de Pegaso. Hij is hierdoor eigenlijk zo goed als uitontwikkeld, waardoor goede verbeteringen er niet meer uit te halen zijn. Verder voldoet het Rotax blok ook niet meer aan de Euro 3 normen. Het Yamaha blok is nog helemaal "vers" waar we nog alle kanten mee op kunnen. Overigens is dit blok vele malen beter afgesteld dan dat van de XT of MT... Maar dat zal je wel gemerkt hebben.

MF: Toch is het motorkarakter van de Pegaso heel anders dan de XT660. Het komt dichter in de buurt van de MT03, maar dan met nog iets meer pit terwijl aan topsnelheid en benzineverbruik weinig wordt ingeleverd. Sterker nog de kilometerteller kwam nog net even wat hoger uit en met een gemiddeld benzineverbruik van 1:19. Geen verkeerde aanpassingen van het blok wat ons betreft.
PS: Nou je zegt het wederom zelf. Er is veel werk gestoken in een optimaal lopend blok en ik ben blij dat jullie dat ook zo positief hebben ervaren. En voor wat betreft vermogen, dit lijkt mij voldoende. Anders wordt het nét een te sportieve motor en dat kan soms als negatief worden ervaren.

MF: Met een lage zadelhoogte - zeker voor dit soort motorfietsen - is de Pegaso ook voor de minder 'grote' mensen toegankelijk. Voor mij persoonlijk had het zadel wel iets hoger mogen zijn. Het zadel kan ook naar 820mm gebracht worden, wordt dit bereikt door een ander zadel te monteren of wordt dit op een andere manier gedaan?
PS: Dit doe je met behulp van een vervangingszadel (zie accessoirelijst, er zijn er twee). Voor jou zou de Trail een betere motor zijn qua hoogte.

MF: Het zadel zelf is trouwens behoorlijk zacht. Voor korte stukjes is het zeker erg comfortabel maar alleen als je wat langer rijdt wordt het toch erg snel te zacht.
PS: Behoorlijk zacht is best prettig als je veel (rand)stedelijk verkeer rijdt. Stoepje op, stoepje af. Drempel op, drempel af. Echter op langere stukken kan dit weer als minder prettig worden ervaren. Ik denk echter dat het gros van de consumenten de motor voor dit eerste zullen gebruiken en niet zozeer voor ritten veel langer dan een uur.

MF: De boordcomputer is fantastisch. Gemakkelijk te bedienen en veel nuttige informatie. Iets wat je eerder verwacht op een 'grote' toerfiets. Het dashboard zelf is daarbij ook overzichtelijk. Wel is het jammer dat wanneer de zon verkeerd staat of de lichtval verkeerd is, dat het dashboard niet meer is af te lezen.
PS: Waarschijnlijk heb je daar in juni geen last van. Dan staat de zon nét even anders...

MF: Onder het zadel is al een ruime opbergruimte, maar het "extra" opbergvakje boven op de tank is helemaal nuttig. Het maakt de motor nog gebruikersvriendelijk voor zowel dagelijks gebruik als bij langere tochten.
PS: Of wat dacht je van tolwegen en een je tolkaartje! O nee, daar is het zadel niet comfortabel genoeg voor... Alhoewel met de huidige plannen van de overheid: voorbereid op de toekomst zullen we dan maar zeggen!

MF: Aprilia noemt het rijden op de Pegaso een opwindende ervaring. Wat ons betreft een goede beschrijving voor complete alleskunner.

PS: Dank dank, zo kan het wel weer. En dat voor slechts Euro 7.290,-!