KRT teamstructuur op de schop voor 2024
Toen Jonathan Rea aankondigde zijn lopende contract met Kawasaki te verbreken en naar Yamaha over te stappen, waar dankzij de verrassende overstap van Toprak Razgatlioglu een zitje was vrijgekomen, stond KRT plots voor een enorme uitdaging een vervanging voor de 6-voudig wereldkampioen te vinden.
Geen gemakkelijke opgave, niet in de laatste plaats omdat de Ninja ZX-10RR van een winnende machine 5 jaar geleden is afgegleden tot een machine die niet meer om de overwinning kon strijden.
De keuze van Ducati om binnen het Aruba.it Ducati fabrieksteam Ruben Rinaldi te vervangen door Nicolò Bulega bood echter kansen. Axel Bassani voelde zich als Independent Teams' Rider kampioen gepasseerd en had er wel oren naar om bij KRT zijn opmaat te maken als fabriekscoureur.
Tijdens de presentatie van het nieuwe team werd ook de speciale winter test livery van de ZX-10RR onthuld, evenals de unieke off-season team-outfits die tijdens alle testen voor aanvang van het 2024 zullen worden gebruikt.
Met een nieuwe KRT-line-up en een breed scala aan nieuwe technische regels waaraan in 2024 moet worden voldaan, is KRT al een tijdje bezig met het plannen van de vorm en omvang van het 2024-team, waar enkele ingrijpende wijzigingen zijn doorgevoerd.
De nieuwe personeelsstructuur zal voor het eerst samenwerken tijdens de komende 2-daagse test in Jerez, evenals enkele van de technische aanpassingen die nodig zijn om te voldoen aan de nieuwe regelgeving met betrekking tot het gecombineerde gewicht van motorfiets en rijder, krukas- en balansasmassa, beperkingen van de brandstofbelasting, toerental-limieten en meer.
Voor wat betreft de teamstructuur wordt Pere Riba in 2024 de Crew Chief van Alex Lowes wat betekent dat Marcel Duinker de Crew Chief van Axel Bassani wordt. Andere interne veranderingen zijn ook aan de gang om de uitdaging aan te gaan van wat KRT hoopt dat het een opwindende onmiddellijke toekomst te zijn, vol nieuwe ambities en kansen.
Voor de rijders is de 2-daagse test om vele redenen belangrijk, zij het op een iets andere manier, gezien hun contrasterende ervaringen met de Ninja ZX-10RR tot nu toe. Alex zal voortbouwen op alle informatie die hij tot nu toe heeft verzameld en is vastbesloten de toon te zetten voor raceoverwinningen in 2024.
Axel zal uiteraard tijd nodig hebben om te wennen aan zijn nieuwe omgeving, team en machine. Hij is begrijpelijkerwijs superenthousiast over zijn nieuwe kans, maar zal met een professionele aanpak komen om zo snel mogelijk zoveel mogelijk vooruitgang te boeken.
“We zijn al gefocust op 2024. We kennen de gebieden die we met ons pakket willen verbeteren, dus nu moeten we hard werken om de gegevens te verkrijgen die we nodig hebben om op die gebieden vooruitgang te boeken. We wisselen een deel van het personeel in de garage, dus ik kijk ernaar uit om aan de nieuwe relaties te gaan werken, met als doel om volgend jaar meer van ons potentieel naar voren te brengen.”
“Ik ben blij om aan dit nieuwe avontuur met Kawasaki te beginnen. Het is als een droom voor mij omdat het een heel goed team is met veel geschiedenis. Het is belangrijk voor mij om in een ontspannen sfeer te beginnen, de motor en mijn nieuwe team te proberen begrijpen en daarna zullen we zien wat er gebeurt.”
“We hebben een tijdperk afgesloten, negen jaar samen met Johnny, en nu beginnen we samen met Alex aan een nieuw hoofdstuk. In het begin zullen er enkele verschillen zijn omdat het twee verschillende mensen, ruiters en karakters zijn, dus ik zal zeker mijn tijd nodig hebben om het te begrijpen om samen met Alex te kunnen matchen. Maar ik ben gemotiveerd door deze nieuwe uitdaging. We weten dat Alex een goede snelheid heeft en dan zal ik samen met mijn jongens mijn best doen om het beste uit hem te halen en het pakket te verbeteren. Hij kent de motor en het team en ik zal proberen me meer op zichzelf te concentreren en het beste uit hem te halen. Nu beginnen we met de wintertests en het doel voor deze twee dagen is elkaar stap voor stap leren kennen om het pakket op te bouwen.”
“Het is in sommige opzichten jammer hoe het seizoen is geëindigd, omdat Alex erg competitief was. Het was een genoegen om al die jaren met hem samen te werken en we hebben een goede relatie. Ook al is hij verhuisd, ik weet zeker dat deze goede relatie zal blijven bestaan. Nu beginnen we een nieuw hoofdstuk met Axel. Ik ontmoette hem laatst voor het eerst en we hadden meteen een goed gesprek. Hij is jong, maar al ervaren, zeer competitief en ongelooflijk gemotiveerd. Ik ben er zeker van dat hij ons in KRT naar een nog hoger niveau zal helpen tillen. Bij deze test gaan we stap voor stap, maar ik heb nu al zin om aan het seizoen 2024 te beginnen.”
“We beginnen het nieuwe seizoen met een grote motivatie om te leren van onze ervaringen uit het verleden en met het doel om ons Ninja ZX-10RR-pakket op verschillende manieren te blijven verbeteren.
We hebben hard gewerkt met FIM, Dorna en MSMA om de show voor de fans wat meer in balans te brengen. Ons huidige pakket heeft nog steeds de potentie om beter te werken, maar de regels moeten ons in staat stellen meer te flexibel te zijn binnen de strikte Stock-regels en meer op de racegeest te zijn gericht. Laten we eens kijken of nieuwe regels ons een mate van deze hulp bieden. Dat zal niet de enige verandering zijn die nodig is, en we zullen moeten werken aan de juiste manier om eventuele veranderingen door te voeren, maar het is wel de juiste richting.
Ook zijn we intern bij KRT enkele veranderingen aan het doorvoeren en de meest voor de hand liggende zal zijn dat Alex samenwerkt met Pere Riba, terwijl Marcel Duinker de taak zal hebben om de snelheid en het begrip van Axel op te bouwen op onze Ninja ZX-10RR.
Bovendien verhuist Pau, een van de monteurs van Alex, om met Arturo te gaan werken, terwijl Uri vertrekt om Johnny te volgen op zijn blauwe avontuur. Mattia zal weer naar de eerste lijn worden doorgeschoven en er zullen voor volgend seizoen meer veranderingen in het team worden geïntroduceerd, allemaal gericht op het concurrerend blijven met de sterke verwachting van machine-innovaties van andere fabrikanten – niets staat stil in WorldSBK.
We zijn allemaal zo gemotiveerd, en veranderingen als deze zijn altijd goed, om nieuwe dingen te proberen, dus laten we ervoor gaan en de groene kleuren in 2024 nog sterker en trotser dan ooit verdedigen.”