Zoeken

Dorna Sport kondigt aanpassingen WorldSBK reglement aan

21 november 2024
Dorna Sports heeft voor het komende WorldSBK seizoen aanpassingen in het technische reglement aangekondigd. Zo wordt vanaf volgend jaar de balansregel niet meer via begrenzing van het maximum toerental, maar van de benzine-injectie geregeld.

De Superbike Commissie, bestaande uit MM. Gregorio LAVILLA (Dorna, uitvoerend directeur WorldSBK), Paul KING (Directeur van de FIM Circuit Racing Commission), Biense BIERMA (Algemeen Secretaris van de MSMA), gecoördineerd door Paul DUPARC (Manager van de FIM Circuit Racing Commission & Secretaris van de SBK Commissie), in aanwezigheid van Jorge Viegas (FIM President), Ludovic REIGNIER (FIM WorldSBK Technical Director), Dominique HEBRARD (FIM Technical Manager), Pierre-Alexandre GALLOIS en Svetlana NAZAROVA (FIM CCR Coordinators) kwamen achtereenvolgens bijeen op het circuit van Jerez op 19 oktober en op het circuit van Barcelona-Catalunya op 15 november.

Tijdens de besprekingen werden de volgende beslissingen genomen voor het seizoen 2025:

- Met de onlangs ingevoerde regels voor de minimumleeftijd van rijders om deel te nemen aan het FIM Supersport World kampioenschap, is besloten om vrijstellingen te verlenen aan de top 3 van het WK Supersport 300, het EK Moto2 en het EK Stock Stock kampioenschap van elk seizoen om deel te nemen aan het WK Supersport 2025, zelfs als de rijder de minimumleeftijd nog niet heeft bereikt. Echter, om deze uitzonderingen van toepassing te laten zijn, is de minimumleeftijd van 17 jaar vereist.

- De verzekeringspolis die de mogelijke aansprakelijkheid van de FIM en de organisator tegenover derden dekt, wordt verhoogd naar 10 miljoen euro (met uitzondering van de VS en Canada, waar de dekking anders zal zijn).

- Voor de WorldSBK-klasse is er een beperking op het testen ingesteld om de ontwikkelingskosten te beperken. Een verduidelijking van de toegestane testdagen is al gemaakt.

- Hoewel de huidige regels met betrekking tot gele vlaggen/lichten voorzien in sancties als ze niet worden nageleefd, heeft de SBK-commissie besloten om de regels aan te scherpen om de marshals langs de baan nog beter te beschermen. Vanaf nu moeten rijders voldoende vertragen om de veiligheid van andere rijders en baanpersoneel te garanderen. Een rijder die niet afremt bij een gele vlag kan zwaarder worden gestraft dan nu het geval is.

- Voor het FIM Women's Circuit Racing World Championship werd de minimaal te behalen tijd voor kwalificatie vastgesteld op 110% van de snelste rijder in de klasse.

- Een WorldWCR race die is gestart onder droge omstandigheden kan worden onderbroken als de weersomstandigheden veranderen en de baan nat wordt.

- Voor alle FIM-klassen die deelnemen aan de FIM Superbike World Championship rondes, is het gebruik van veiligheidsuitrusting voor de rijder veiligheidsuitrusting (en in het bijzonder airbags) opnieuw gedefinieerd.

- Er is besloten dat de oplossing die in 2024 is gevonden om de rijders een FIM-verzekering te bieden voor de Officiële WorldSBK Test op Phillip Island wordt herhaald.

- In de WorldSBK-categorie werd een logistieke maatregel ingevoerd om het aantal gebruikte banden tijdens het evenement te verminderen.

- De FIM gebruikt sinds 2024 een elektronisch platform voor het verspreiden van informatie zoals de reglementen voor het kampioenschap, informatie over de wedstrijdleiding, kennisgeving van beslissingen en de dagelijkse rapporten van de FIM WorldSBK Stewards. Het gebruik en de persoonlijke logins van het elektronische platform zullen in 2025 verplicht worden voor de teams, zodat FIM WorldSBK Stewards en Race Direction met de Teams en rijders te kunnen communiceren wanneer dat nodig is tijdens het evenement. Het idee is om het officiële mededelingenbord af te schaffen en te vervangen door dit nieuwe “officiële
elektronisch mededelingenbord”.

Technisch reglement:

- Voor de WorldSBK-klasse wordt een beperking van de brandstofstroom ingevoerd om de prestaties van de motoren te beperken. Vanaf 2025 is de limiet voor de benzine-injectie voor alle fabrikanten vastgesteld op 47 kg/uur. Er is een tolerantie van 2 gram per ronde boven de limiet van 47 kg/uur ingesteld. Voor 2026 zal de limiet eind juli 2025 worden vastgesteld na analyse van het eerste deel van het seizoen, volgens het draaiboek dat is gedeeld met de fabrikanten.

- Voor de WorldSBK-klasse is de wereldwijde beschikbaarheid van de Superbike-racekits opnieuw gedefinieerd (minimale voorraad en levertijd).

- De regels die in de MotoGP worden toegepast met betrekking tot de bevestiging van winglets/aerodynamische hulpstukken zullen worden toegepast: onder normale bedrijfsomstandigheden mag de bevestiging op geen enkel punt een maximale doorbuiging van 10 mm hebben, wanneer een verticale belasting van 50 N naar beneden wordt uitgeoefend met een bolvormig stalen lichaam met een straal van 20 mm.

- In de WorldSBK klasse is de markering van een nieuw “nieuw” framedeel vrij, maar het moet wel de modelcode bevatten die geregistreerd is bij de FIM homologatie van de motorfiets. Er is besloten dat de leesprocedure van de nieuwe markering door elke fabrikant moet worden aangegeven bij de Technisch Directeur van de FIM voordat het seizoen begint.

- De SBK-commissie werkt voortdurend aan de introductie van een nieuwe opstapklasse in het MOTUL FIM Superbike World Championship in 2026, wat een belangrijke evolutie in het racelandschap betekent. Deze nieuwe klasse zal het FIM Supersport 300 World Championship (WorldSSP300) vervangen, dat sinds de start in 2017 met succes heeft gediend als een instapklasse. De voortgang van de werkzaamheden, de keuze van de in aanmerking komende machines en hun homologaties werden besproken.

- Het dragen van een airbag is al enkele jaren verplicht. Vanaf 2025 moeten de gebruikte airbags van het type 1 of 2 zijn (in overeenstemming met de FIM-criteria).

- Diverse andere verduidelijkingen werden ook doorgevoerd en zullen worden vermeld in de 2025 Regulations. De besluiten van deze Superbike Commissie zijn goedgekeurd door het Permanent Bureau. Het FIM SBK-reglement 2025 met daarin de gedetailleerde tekst van het reglement kan in de komende weken worden ingezien op de FIM-website.