Zoeken

Indian Goes Hillclimbing

24 augustus 2020
Na meer dan 80 jaar niet in die tak van sport actief te zijn geweest keert Indian terug naar z'n Hill-Climbing roots. 10-voudig AMA Pro Hillclimb kampioen John Foster is gestrikt om het debuut te maken op de FTR750 Hillclimb racer.

Indian Motorcycle, Amerika's eerste motorfietsbedrijf, heeft afgelopen week zijn deelname aan de komende AMA Pro Hillclimb Racing-serie aangekondigd, waarmee het een terugkeer markeert naar een sport die het ooit meer dan 80 jaar geleden domineerde.

Indian Motorcycle betreedt de nieuwe Twins-klasse van de 2020-serie, gewapend met een gemodificeerde Indiase FTR750-heuvelklimmer, bestuurd door de nieuwste fabrieksrijder van het bedrijf en 10-voudig AMA Pro Hillclimb-kampioen John 'Flying' Koester. 

Koester wordt beschouwd als een van de topcoureurs in de sport en was de eerste Amerikaanse racer die alle drie de National AMA Pro Hillclimb-titels in één seizoen wist te winnen.

"Het is een absolute eer om Indian Motorcycle te vertegenwoordigen, want het maakt zijn dramatische terugkeer naar hillclimb-racen op dezelfde machine die de afgelopen vier jaar letterlijk het spel voor flat-track racen heeft veranderd", aldus Koester. "We zijn verheugd om de FTR750 op de heuvel los te laten, met onze geest vast op het uiteindelijke doel: het veroveren van een kampioenschap."

Koester leidde samen met zijn vader en teamchef Gordy Koester de dramatische transformatie van de FTR750 van een vlakke racefiets naar een volwaardige heuvelversnipperaar. 



Aanpassingen zijn onder meer een verlengde achterbrug, noppenbanden, een opnieuw ontworpen kontje en een verbeterde Rekluse koppeling om rekening te houden met het toegenomen gebruik van de koppeling dat vereist is bij hillclimb races. Het team werkte ook samen met S&S om een ​​uitlaatsysteem te ontwerpen dat specifiek is voor Koester en zijn rijpositie.

“Toen we de nieuwe Twins-klasse creëerden, was het onze bedoeling om toonaangevende OEM's zoals Indian Motorcycle aan te trekken om terug te keren naar deze unieke uitdagende en opwindende vorm van racen, en we konden niet blijer zijn om Indian Motorcycle nu weer op de heuvel te verwelkomen voor het eerst in meer dan 80 jaar”, zegt Rob Redmann, directeur van AMA Pro Hillclimb. 

“Er gaat niets boven Hillclimb-racen - snel, rap en opwindend. Wij geloven dat merken zoals Indian Motorcycle een enorme impact zullen hebben op ons vermogen om meer fans te trekken en deze ongelooflijke sport te helpen groeien."
 
Sinds 1901 maakt racen deel uit van het Indian Motorcycle DNA. Oprichters George Hendee en Oscar Hedstrom ontmoetten elkaar tijdens een wielerwedstrijd en behielden hun passie voor snelheid en competitie toen ze het merk in de kinderschoenen ontwikkelden. 

Tegenwoordig heeft Indian Motorcycle zijn voorvaderen geëerd door de race-bekwaamheid van het merk voort te zetten door middel van verschillende vormen van racen, waaronder Flat track, landsnelheid, Bagger-races tijdens het komende, inaugurele MotoAmerica King of the Baggers evenement en nu Hillclimb.



"We zijn altijd op zoek naar opwindende en unieke kansen, niet alleen om te concurreren, maar ook om de bekwaamheid van onze engineering- en ontwerpteams en de capaciteiten van de ongelooflijke motorfietsen die we ontwikkelen te demonstreren", aldus Gary Gray, Vice President Racing, Service and Technology for Indian. Motorfiets. 

"We zijn niet alleen fans van hillclimb-racen, maar gezien de geschiedenis van ons merk in de sport, was het een goed idee dat we na al die jaren terug zouden komen."