18 mei 2021

Singapore gaat oude motoren uit het verkeer verbannen

Singapore heeft zeer strenge emissie-eisen voor oude motorfietsen aangekondigd. Vanaf 2028 zijn motoren van voor juli 2003 compleet verbannen van de openbare weg.

Met de aankondiging om de uitstoot van uitlaatgassen flink aan te gaan pakken is Singapore het eerste land (strikt genomen stadstaat, maar dat even terzijde) ter wereld dat oude motoren (geregistreerd voor 1 juli 2003) uit het verkeer gaat verbannen. 

Dat gebeurt gefaseerd. Vanaf 1 april 2023 worden strengere geluidseisen van kracht, equivalent aan de Europese Euro 4 norm. Die nieuwe norm ligt weliswaar een stuk lager dan Euro 5 bij ons, maar het grote verschil is dat in Singapore de nieuwe eisen voor alle motoren gelden, dus ook voor die van voor 1 april 2023.

Diegenen met oudere motoren worden gedwongen om aan de nieuwe eisen te voldoen in de periode 2023 tot 2028, waarna ze definitief uit het straatbeeld zullen verdwijnen. In 2028 gaan strengere emissie-eisen van kracht, waarbij wordt gesproken over 4,5% CO & 2.000 ppm onverbrande koolwaterstoffen (HC). 

Om eigenaren van oude motoren tegemoet te komen is de Singapore overheid een stimulansregeling gestart, waarbij een bedrag van SGD $3.500 (ongeveer € 2.150 bij de huidige koers) wordt uitgekeerd wanneer het kenteken van oude motoren van voor 5 april 2023 uit het kentekenregister wordt verwijderd. 

De motoren hoeven dus niet naar de sloop worden gebracht, maar zijn niet meer toegestaan op de openbare weg. De stimulansregeling is behoorlijk populair, inmiddels is al 60% van alle 27.000 voertuigen die daarvoor in aanmerking komen uit het register gehaald. 

Door:

Motorfreaks

Deel