Suzuki roept V-Strom 800DE terug: loopvlak achterband kan scheuren
In de tweede week van mei 2024 ontving de Suzuki Motor Corporation (SMC) twee zogenaamde Field Technical Information Reports (FTIRs) van buitenlandse Suzuki distributeurs betreffende klachten over achterbanden van de V-Strom 800DE (codenaam DL800DE) die stuk waren gegaan, waarop Suzuki meteen de klachten met de bandenfabrikant communiceerde. Op 23 mei ontving SMC nog eens twee meldingen van defecte achterbanden van een Suzuki distributeur.
Onderzoek van samples van de banden door de fabrikant wees begin juni 2024 uit dat het kaskas en de gordel van de band los van elkaar zaten en dat het loopvlak gescheiden was van de structuur van de band.
Een week later ontving SMC nog eens twee aanvullende FTIRs gerelateerd aan de bandenissue van een buitenlandse distributeur. SMC onderzocht de geschiedenis van het productieproces van de toeleverancier van de banden, maar ontdekte geen wijziging die dit probleem zou kunnen hebben veroorzaakt.
Als gevolg van het toenemende aantal meldingen vanuit het veld van problemen met de achterband, besloot Suzuki op 17. Juni 2024 om wereldwijde verscheping van DL800DE motoren stil te leggen. De dagen daarna ontving Suzuki nog eens zes meldingen van buitenlandse Suzuki distributeurs.
Op 2 juli initieerde SMC een Field Survey veldonderzoek om mogelijke externe factoren te onderzoeken die tot het probleem met de achterband zouden kunnen hebben geleid. Vanwege het toenemend aantal FTIRs, met het onderzoek nog een volle gang, besloot SMC op 11 juli tot een terugroepactie.
Omdat de oorzaak van het probleem nog niet is gevonden, heeft SMC op 15 juli besloten om klanten te adviseren om niet met hun DL800DE te rijden, totdat de exacte oorzaak van het probleem is bepaald en een oplossing is ontwikkeld.
De terugroepactie heeft alleen betrekking op de eerste montage achterband, de Dunlop Trailmax Mixtour B. Deze band heeft de toevoeging "B" en de specificatie 150/70R17 M/C 69H tube type. De terugroepactie geldt niet wanneer deze al is vervangen door een Dunlop Trailmax Mixtour zonder "B" toevoeging.
Ook wij hadden tijdens onze vergelijkingstest met de CFMOTO 800MT een lekke achterband bij de V-Strom 800DE, maar in ons geval was dat het resultaat van een spijker én een schroef in de achterband (wat op zich al best knap is, twee dingen in de band), waarbij de schroef het karkas dusdanig had beschadigd dat deze niet meer kon worden gerepareerd. Maar een spijker én een schroef, daar is geen enkele band tegen opgewassen...