Zoeken

Triumph 2021 Bonneville T100: 10 pk erbij, 4 kilo eraf

23 februari 2021
De perfecte introductie tot de iconische Bonneville familie, dat is volgens Triumph de T100 in een notendop. De nieuwste (2021) generatie is er wat prestaties betreft flink op vooruit gegaan, ondanks Euro 5 levert de T100 maar liefst 10 pk meer vermogen tegen lagere uitstoot.

Voeg bij het verbeterde motorblok een lichter totaalgewicht, hogere spec remmen en vering, de nieuwste elektronische tralala en verfijnde nieuwe details en je praat over een nog mooiere en meer verfijnde T100-rit. Tenminste, dat is wat Triumph ons belooft.

Waar het T120 blok qua prestaties er slechts een paar Newton-Meter aan koppel heeft bijgekregen is Triumph met het 900cc paralleltwin blok van de T100 een stuk voortvarender te werk gegaan. Het blok wordt nu opgegeven voor een topvermogen van 65 pk bij 7.400 tpm, waar dat bij z'n voorganger nog slechts 55 pk bij 5.900 tpm was. 

Het maximumkoppel is daarentegen met 80 Nm gelijk gebleven, hoewel dat wel bij een iets hoger toerental van 3.750 tpm wordt afgegeven. Triumph benadrukt nog wel dat 80% van dat koppel vanaf 2.000 tpm tot 7.000 tpm beschikbaar is. Ten opzichte van z'n voorganger is het maximum toerental met 500 tpm verhoogd. 

Dankzij de krukas met lage massatraagheid, lichtere balansassen, een dunwandig koppelingsdeksel en een magnesium kleppendeksel is de motor van de nieuwe T100 aanzienlijk lichter dan de vorige versie, wat aanzienlijk bijdraagt aan de gewichtsverlaging van 4 kg van de nieuwe 2021 Bonneville T100. 

Dit gewichtsverlies, in combinatie met het hogere vermogen, moet zich in een opmerkelijke verbetering van de gasrespons en het rijgedrag hebben vertaald. Een onderhoudsinterval van 16.000 km moet helpen om de gebruikskosten laag te houden. 



De T100 heeft ook een Brembo-voorrem met twee zuigers en een hogere specificatie, die voor een uitstekende remkracht met meer grip en een beter gevoel moet hebben gezorgd. De nieuwe hoger gespecificeerde cartridge-voorvorken, in combinatie met de dubbele schokdempers achter en de 32-spaaks klassiek vormgegeven wielen moeten de wegligging en het comfort ten goede zijn gekomen. 

Het ABS van de nieuwste generatie en de uitschakelbare tractiecontrole zijn op gevoelige en onopvallende wijze geïntegreerd om de veiligheid van de rijder te maximaliseren en een soepele rijervaring te garanderen.

De nieuwe 2021 Bonneville T100 is ook uitgerust met een nieuwe wijzerplaat, met Bonneville-branding en een traditioneel lettertype. Het geïntegreerde multifunctionele display is eenvoudig te bedienen via de op het stuur gemonteerde scrollknop. 

Het originele Bonneville-DNA van de T100 wordt weerspiegeld door de prachtige en authentieke stylingdetails, van de contrasterende biezen op het zadel tot de tankrubbers op de kenmerkende Bonneville-tankuitsparingen. 

De nieuwe 2021 Bonneville T100 is verkrijgbaar in drie klassieke kleuren - Lucerne Blue en Fusion White, met handgeschilderde zilveren koetswerklijnen; een gestroomlijnde, éénkleurige Jet Black-optie of een tweede tweekleurig schema, in Carnival Red en Fusion White, met handgeschilderde zilveren koetswerklijnen. 

Leverbaar vanaf maart, voor prijzen vanaf € 12.900 (NL) en € 11.400 (BE).