Zoeken

MV Agusta vernieuwt Turismo Veloce familie

15 april 2021
MV Agusta heeft de 2021 Turismo Veloce familie onthuld. MV's 800cc hoogpoter voldoet nu aan Euro5, maar da's niet het enige wat de Italianen hebben aangepast.

Onder het motto "nu we toch bezig zijn" heeft MV Agusta de 2021 editie van de Turismo Veloce, die in 4 verschillende uitvoeringen leverbaar is - Lusso, Lusso SCS, RC SCS en Rosso, een eerste update gegeven. 

Dat de 800cc driecilinder nu aan Euro5 voldoet zal waarschijnlijk niemand interesseren, maar wél interessant is het koppel dat in het gebied tussen de 3.000 en 6.000 tpm maar liefst 12% sterker moet zijn. 

Daarnaast heeft MV de overbrengingsverhoudingen aangepast, waardoor het blok nu laagtoeriger loopt. Goed voor het rijcomfort, goed voor de temperatuur van de verbrandingskamer en goed voor het verbruik (mocht je dat interessant vinden). 

Hoe ze dat hebben bereikt? Door de inwendige fricties te verlagen. Tuimelaars met DLC coating, nieuw materiaal voor de klepgeleiders, een herzien uitlaatsysteem en de laatste generatie injectoren die nu onder hogere druk (van 3,5 naar 4,0 bar) inspuiten. Daarnaast heeft MV een nieuwe ECU toegepast.

Veel interessanter dan die nieuwe ECU is de komst van een IMU platform, dat door het Milanese e-Novia exclusief voor MV Agusta is ontwikkeld en die onder andere de bochten-tractiecontrole en het bochten-ABS regelt. 

Het nieuwe 5,5" TFT kleurendisplay dat vorig jaar z'n debuut maakte op de Brutale 1000RR heeft nu ook z'n weg gevonden naar de Turismo Veloce, wat een aanzienlijke verbetering is ten opzichte van het onleesbare TFT van z'n voorganger. Uiteraard kan via de MV Ride app met de Turismo Veloce worden gecommuniceerd. 

Voor wat de ergonomie betreft heeft MV een belangrijke stap gezet door de hoogte van het zadel met maar liefst 20 mm te verlagen, waardoor de fiets voor de minder grote motorrijd(st)ers nu veel toegankelijker zal zijn. Een (eenvoudig in hoogte in te stellen) groter windscherm moet je beter tegen de elementen beschermen.