KTM onthult 1390 Super Adventure R
Voor 2025 beschikt de KTM 1390 Super Adventure R over een geheel nieuw design, LED-verlichting, een korter, meer offroad-gericht windscherm en meer opbergvakken. Bij de KTM 1390 Super Adventure R van 2025 is volgens KTM de stijfheid van het frame verbeterd, waardoor het rijgedrag en de spoorstabiliteit zijn verbeterd. Ook de nieuwe crashbar - die standaard op de Super Adventure R wordt gemonteerd - is stijver gemaakt en biedt dankzij een extra arm richting de motorsteun betere bescherming.
In tegenstelling tot de KTM 1390 Super Adventure S en S EVO is de KTM 1390 Super Adventure R voorzien van een traditionelere vering die beter is afgestemd op het zwaardere offroadwerk, met een 48 mm WP XPLOR split cartridge-voorvork en WP's XPLOR Progressive Damping System (PDS)-achtershock.
De cilinderinhoud is vergroot van 1.300 naar 1.350 cc en produceert maar liefst 173 pk bij 9.500 tpm en 145 Nm bij 8.000 tpm. De volledig nieuwe Camshift-technologie, in de volksmond bekend als variabele kleptiming, moet volgens KTM met name onderin voor verbetering hebben gezorgd - een soepelere respons bij het nemen van krappe paden.
De Camshift-technologie biedt variabele kleptiming met twee afzonderlijke nokprofielen. Bij hogere toerentallen verschuiven de inlaatnokken zijwaarts, waardoor de kleppen langer en hoger worden geopend voor meer gasstroom in de cilinderkop, wat de prestaties drastisch verhoogt, terwijl de inlaatnokken bij lage toeren een kortere kleptiming en -lift hebben. Dit resulteert in een merkbare verbetering van de rijeigenschappen, zowel bij normale wegomstandigheden in de stad als bij krachtige prestaties op snellere, open wegen.
De KTM 1390 Super Adventure R is ook voorzien van het nieuwe premium elektronicapakket van KTM, met een geheel nieuw 8” verticaal gemonteerd dashboard. Het 8"-touchscreen is voorzien van inductietechnologie, waardoor het gemakkelijk te bedienen moet zijn - zelfs met dikke winter- of offroadhandschoenen aan.
Het scherm is bovendien voorzien van een innovatieve antireflex-, antivingerprint- en antireflexcoating die de leesbaarheid verbetert en de rijder toegang geeft tot nieuwe rijmodi, ingebouwde navigatie en connectiviteitsfuncties.