Zoeken

Kleine updates voor 2022 Zero FX

21 december 2021
Zero Motorcycles heeft de FX voor modeljaar 2022 een kleine update gegeven. De geruisloze Enduro, waarmee je over paden kunt rijden waar je met elke benzinegestookte Enduro als opgejaagd wild wordt afgeschoten, heeft onder andere een 5" TFT-kleurendisplay gekregen. En een nieuwe kekke kleurstelling.

 

Na de FXperience afgelopen jaar zijn we wel helemaal overtuigd van de toegevoegde waarde van een elektrische aandrijving bij een Enduro of Offroad. Waar je met een 'gewone' Enduro op een bospad al boze blikken op je ziet richten (als het daar bij blijft, vaak gaat men nog een stap verder om hun ongenoegen te uiten) maakt echt niemand zich druk wanneer je exact datzelfde met een elektrisch aangedreven fiets doet. 

Sterker, meer dan eens kregen we van omstanders een duimpje omhoog, omdat we niemand tot overlast waren. Daarnaast maakt de elektrische aandrijving de offroad-ervaring echt kinderspel, waardoor zelfs onze op dat vlak onkundige en onervaren chef dat bijzonder goed afging. Nooit dat je te laag in toeren zit, gas geven is gaan en daarnaast maakt het een elektromotor niet uit of 'ie nou 200 tpm of 5.000 tpm moet draaien. Het koppel is over de hele linie constant.

Hoe groot dat koppel is? De borstelloge Z-Force 75-5 motor met passieve luchtkoeling en luchtgekoelde Interior Permanent Magnet (IPM) genereert een koppel van 106 Nm en dat is behoorlijk veel voor een fiets die rijklaar maar 131 kilo weegt. Met een continu vermogen van 15 kW (21 pk) bij 4.300 tpm is de motor geschikt voor rijders met het A2-motorrijbewijs. Het maximale motorvermogen bedraagt 33 kW (44 pk) bij 4.500 tpm.

Het intelligent geïntegreerde Z-Force Li-ion accupakket heeft een maximale energiecapaciteit van 7,2 kWh. Dat vertaalt zich in een nominale capaciteit van 6,3 kWh. Die waarde verschilt van de maximale energiecapaciteit omdat bij de berekening wordt uitgegaan van een gemiddelde spanning. Dat levert een realistischere weergave op ten opzichte van de maximumwaarde die zich zelden voordoet. 

Met een geïntegreerde lader van 650 W bedraagt de standaard oplaadtijd van 0 naar 95% 9,7 uur. Die laadtijd kan drastisch ingekort worden wanneer optionele externe hulpladers ingeschakeld worden. Zulke laders – aan te kopen voor de prijs van €835 per lader – onttrekken elk tot 1.200 W. Met één hulplader vermindert de laadtijd tot 95% zo naar 3,6 uur. Met het maximale aantal van vier hulpladers bedraagt de laadtijd tot 95% nog slechts 1,3 uur. 

De laadtijd van 95% naar 100% duurt steeds dertig minuten, ongeacht de laadwijze. Op die manier optimaliseert het systeem de gezondheid, levensduur en capaciteit van de accu. Rijders laden de accu van de Zero FX eenvoudig op waar ze maar willen met behulp van een compacte en eenvoudig weg te steken laadkabel. De kabel past probleemloos in elk 220 V-huishoudstopcontact.



De Zero FX voelt zich op zijn best tijdens avontuurlijke, pittige uitstapjes naast het asfalt. Dankzij zijn Z-Force 7.2 accupakket heeft de motorfiets een maximale actieradius van 146 km in zogenaamd stedelijk verkeer. Aan een gemiddelde snelheid van 89 km/u bedraagt actieradius 90 km. Bij een gemiddelde van 113 km/u bedraagt de actieradius 63 km.

Het frame van de FX is vervaardigd uit vliegtuigaluminium en nauw verwant met eerdere motorcross-modellen van Zero. De wielbasis bedraagt 1.438 mm met een zithoogte van 881 mm. Balhoofdhoek is 25,4° en naloop bedraagt 104 mm. De Showa 41 mm upside-down voorvork is volledig instelbaar, net als de 40 mm Showa monoshock achter. 

De ophanging werd specifiek afgesteld op de Zero FX en is zo robuust genoeg om grillige paden en met stenen bezaaid terrein de baas te zijn. Met een veerweg van 218 mm vooraan en 227 mm achteraan, blijft de rit comfortabel.

Vooraan grijpt een J.Juan remklauw met dubbele zuiger op een enkele remschijf van 240 mm diameter. De remhendel is instelbaar voor een optimale ergonomie. Achteraan zorgt een J.Juan enkelzuigerremklauw voor stopkracht via de remschijf met 240 mm diameter. Het Bosch ABS is uiteraard uitschakelbaar.

Het grote voorwiel heeft een diameter van 21 inch en verovert zo probleemloos elk terrein, mede dankzij de Pirelli Scorpion MT 90 AT 90/90-21 voorband. Achteraan is de Zero FX uitgerust met een 18 inch wiel, voorzien van een Pirelli Scorpion MT 90 A/T 120/80-18.



Wat design betreft heeft Zero de kenmerkende voorkant van de FX onveranderd behouden. Een strak ontworpen fly-screen integreert naadloos boven de twin-projector koplampen. Nieuw voor 2022 is het 5” TFT-display. Het minimalistisch ontworpen dashboard geeft je in één oogopslag alle informatie die je nodig hebt met onder andere snelheid, accustatus, vermogensoutput, geselecteerde rijmodus en geschatte oplaadtijd. Via de bedieningsknoppen links en rechts onderaan pas je de weergegeven informatie aan.

Via een eenvoudige druk op de knop verandert het prestatieprofiel van de Zero FX voor maximale beheersing op elke ondergrond. De twee standaard rijmodi zijn Eco en Sport. Rijmodus Eco biedt maximale accuprestaties. Deze modus zorgt voor een maximale dosis regeneratief remmen waardoor de accu weer bijlaadt wanneer de rijder uitbolt en afremt. De maximale snelheid is begrensd en ook de vermogens- en koppelafgifte zijn beperkter. Rijmodus Sport maximaliseert de prestaties van de Zero FX met een minimum aan regeneratief remmen en maximale output van vermogen en koppel.

Behalve Sport en Eco beschikt de Zero FX ook over een unieke User-rijmodus. In die rijmodus kan de rijder maximale snelheid, koppel en regeneratief remmen naar eigen voorkeur instellen. De parameters kunnen ingesteld worden met behulp van de Zero Motorcycles smartphone-app. Voor 2022 verschijnt de Zero FX in één nieuwe, typische kleurstelling ‘Dune’.

De Zero FX met 7,2 kWh-accupakket is leverbaar vanaf €13.630 zowel in Nederland als België. Levertijd is niet bekend.