Honda vernieuwt NT1100 voor 225
We moeten je eerlijk bekennen dat we 'm nog nooit in het wild hebben gespot, maar volgens Honda staat de in 2022 gelanceerde NT1100 op de eerste plaats in de touringcategorie, wat de motor te danken zou hebben aan "een tijdloze combinatie van begeesterende prestaties, innemend rijgedrag en comfort voor lange ritten, met een scala aan de nieuwste technologieën en een strakke kijk op de klassieke tourerstijl."
Dat was het 2022 model, voor modeljaar 2025 heeft Honda de NT1100 desondanks (of om die nummer 1 positie te behouden, net hoe je het wilt zien) een flinke update gegeven. Te beginnen met de styling, die is verfijnd om zowel een scherper silhouet als efficiënte aerodynamische prestaties te leveren.
De esthetische veranderingen worden afgewerkt met dubbele koplampen met unieke nieuwe dagrijverlichting met subtiel geïntegreerde richtingaanwijzers voor een uiterst geraffineerde frontale lichtsignatuur - en verbeterd zicht.
Dan het blok. Honda heeft het blok inwendig opgefrist en spreekt daarbij van een verbeterd inlaat-, uitlaat-, en verbrandingstraject, wat moet hebben gezorgd voor 7% meer koppel in het lage en middelhoge toerengebied, terwijl het maximum vermogen behouden is gebleven. De efficiëntie van de motor zorgt voor een actieradius van 400 km met een brandstoftank van 20 liter.
Trouw aan de 'New Touring'-insteek zijn zowel het comfort als het gebruiksgemak verbeterd voor 2025. De vernieuwde bovenste en onderste winddeflectoren werken samen voor een nog betere bescherming tegen weer en wind; een hertekend, langer voorspatbord dient eenzelfde doel.
Het verstelbare windscherm kan nu door de rijder zittend met één hand worden bediend, terwijl het grotere, opnieuw ontworpen zadel meer comfort biedt tijdens lange ritten. De standaard koffers zijn ook opnieuw ontworpen en hebben een groter volume, zodat ze elk op hun beurt plaats bieden aan een integraalhelm.
De bediening van de elektronische rijhulpsystemen is nu verbeterd door de toevoeging van een zesassige Inertial Measurement Unit (IMU) voor het nauwkeurig aansturen van de Honda Selectable Torque Control (drie niveaus), maar ook Wheelie Control (drie niveaus), Cornering ABS en Rear Lift Control. De IMU functioneert ook in elke rijmodus, waarvan er drie standaard zijn: 'Urban', 'Rain' en 'Tour'. Individuele aanpassingen van alle parameters zijn ook mogelijk in de 'User-modus'.
De toerervaring wordt verder verbeterd door de nieuwe optie Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa-EERA)-ophanging. De geavanceerde Showa-EERA wordt aangeboden naast de standaard Showa-vering en biedt realtime optimalisatie van de demping onder alle rijomstandigheden, evenals de mogelijkheid om de veervoorspanning van de achtervering al rijdend aan te passen.
Een laatste verbetering van het comfort is de optimalisatie van Honda's Dual Clutch Transmission (DCT) met zes versnellingen, die opnieuw is ontwikkeld om het gevoel bij lage snelheden te verbeteren en nu is gekoppeld aan de IMU voor intuïtief schakelen in bochten.
Verder heeft de 2025 NT1100 een 6,5" TFT-display met aanpasbare lay-outs en smartphoneconnectiviteit voor Apple CarPlay en Android Auto; cruisecontrol, vernieuwde handvatverwarming, ACC- en USB-laadaansluitingen, automatisch uitschakelende knipperlichten, Emergency Stop Signals (ESS) en een middenbok, maar dat had de huidige versie ook al.
De 2025 NT1100 en NT1100 Electronic Suspension zullen leverbaar zijn in de kleuren • Mat Warm Ash Metallic, Gunmetal Black Metallic en Pearl Hawkseye Blue. Prijs en levertijd is nog niet bekend.