Zoeken

Honda geeft MSX125 Grom opfrisbeurt voor 2025

9 juli 2024
Honda heeft voor modeljaar 2025 een drietal nieuwe frisse kleuren bedacht voor de MSX125 Grom. En dat niet alleen, voor het eerst heeft Honda ook het design opgefrist een reeks officiële Honda accessoires voor de kekke 125cc bedacht.

Gebruiksvriendelijk, leuk en functioneel, dat is volgens Honda de MSX125 Grom in een notendop. De originele vrijetijdsmotor werd in 1963 door Honda gedefinieerd met de iconische Monkey met zijn kleine wielen, die bij ons ergens in de jaren '80 van de vorige eeuw van het toneel verdween, maar met name in Azië ontzettend populair bleef. 
 
In de 21ste eeuw vond de formule weerklank bij de nieuwe generatie jonge motorrijders, waar het kleintje Honda bekend raakte als 'Dek Neaw' in Thailand en 'Street-Kei' in Japan. een nieuwe generatie die op zoek was naar een motortje dat opwindend, maar niet onnodig uitdagend was, met een fris design dat anders dan al het andere was.

In 2013 introduceerde Honda de MSX125 (Mini Street X-treme 125) om specifiek aan de wensen van deze jonge motorrijders tegemoet te komen. De MSX125 stond altijd bekend als de 'Grom' in Japan en de VS, en voegde diezelfde titel toe aan zijn Europese naam voor 2021. De Grom, een wereldwijd bekend product, is sinds zijn introductie over de hele wereld een hit en heeft zich gevestigd als een vaste favoriet, of hij nu wordt gebruikt voor eenvoudig stadsvervoer of als een sterk aangepast stijlstatement door zijn doelgroep.


 
In 2021 kreeg de Grom een nieuwe, retro stijlrichting en een versnellingsbak met 5 versnellingen, waardoor de topsnelheid verbeterde. In de 2025-uitvoering is de MSX125 Grom mechanisch ongewijzigd gebleven, maar heeft hij een vernieuwd rijwielgedeelte, nieuwe lakopties en een groot aantal originele Honda accessoires gekregen. Maar het is nog steeds, zoals Honda het mooi zegt: een kleine motor die groot droomt.

Wat er anders aan de 2025 Grom is? Het grote verschil zit 'm in de vormgeving, waar de tankdeksels van de MSX125 Grom een nieuwe, agressievere look hebben gekregen, met een meer naar voren gerichte houding en uitsparingen voor de knieën. Dit wordt weerspiegeld in de gerestylede zijpanelen en de nieuwe sportieve onderkuip, aangevuld met de gestroomlijnde LED-koplamp, het minimale zadel en het subframe.

En onder invloed van de voortdurende inspanningen van klanten om hun motorfiets uniek te maken, is de MSX125 Grom ontworpen rondom het concept van aanpasbaarheid en eenvoudige customizing. Het kuipwerk blijft gemakkelijk te verwijderen en biedt ook veel meer oppervlak voor een eigenaar om individualiteit uit te drukken door stickers, graphics of wraps aan te brengen. Het nieuwe Grom-logo neemt een prominente plaats vooraan in.  

Onderhuids is de Grom hetzelfde gebleven. De 125cc luchtgekoelde SOHC-motor met 2 kleppen is nét sterk genoeg om in het kielzog van vrachtauto's op de snelweg te rijden, maar eigenlijk is ligt z'n habitat op wegen binnendoor of in de stad. Het rijwielgedeelte heeft nog steeds een 31 mm upside down voorvork en 12 inch wielen om de afmetingen van een kleine motorfiets te combineren met de vering en rijeigenschappen van een grote motor. IMU-gestuurde bediening van de schijfremmen zorgt voor een extra laag rijvertrouwen.

De gouden afwerking van de upside down voorvork steekt fel af tegen de zwart afgewerkte motor, uitlaat, wielen en achterbrug. Het LCD dashboard is gemakkelijk af te lezen met zijn compacte formaat en bevat een toerenteller en versnellingsindicator, naast de snelheidsmeter, dubbele rittellers, brandstofmeter en klok. Het resetten van de dagtellers en klok, of het wisselen tussen kilometerteller en dagteller, wordt geregeld met de schakelaars aan weerszijden van het display.

De 2025 MSX125 Grom zal leverbaar zijn in de kleuren Candy Blue, Pearl White en Matte Black Metallic. Prijs en levertijd zijn nog niet bekend.