Zoeken

Harley geeft 2025 Sportster S kleine update

3 februari 2025
Harley-Davidson heeft de Sportster S voor modeljaar 2025 een eerste update gegeven. De Amerikanen zeggen het comfort te hebben verbeterd door de vering aan te passen.

We vonden het absoluut wel een 'missie geslaagd', toen Harley-Davidson in 2021 tijdens de piek van de coronapandemie de nieuwe Sportster S bij onze oosterburen in hartje Ruhrgebied in een oude steenkoolmijn introduceerde. Harley had lef getoond om na zes decennia de Sportster uit productie te nemen om een jaar later een compleet nieuw concept te lanceren. 

De nieuwe Sportster S werd aangedreven door dezelfde Revolution Max 1250 V-twin als de Pan America 1250, maar dan in een andere configuratie, goed voor een topvermogen van 121 pk bij 7.500 tpm en een maximumkoppel van 127 Nm bij 6.000 tpm. Dat was misschien klein bier vergeleken met de 159 pk die de Diavel 1260 er destijds uitspuugde, die Harley toch echt als concurrent zag, maar de fiets ontpopte zich tijdens die presentatie als een verdomd goed alternatief voor de V-Rod.

"Wanneer je voor de presentatie van een compleet nieuw model een testroute hebt uitgezet waarbij alle minpunten enorm worden uitgelicht, in plaats van een route te bedenken die alle pluspunten benadrukt en alle minpunten verdoezelt, en je hebt aan het eind van de dag ons desondanks enthousiast gemaakt, dan geeft dat aan dat de fiets veelbelovend is", was ons oordeel destijds. 



"De vering achter is ronduit kut, de warmte van de uitlaat zal op een warme zomerdag het bloed in je rechterbeen doen koken, langer dan een uur rijden in stads verkeer is supervermoeiend, de tankinhoud is met 11,35 liter (hoe meer cijfers achter de komma, hoe minder het is) achterlijk klein en met Forward Controls heb je een zit die boven de 130 een menselijke parachute van je maakt." 

"Maar, nu komt de grote Maar: zodra je ‘m de sporen kunt geven is dat alles de Sportster S binnen 5 minuten vergeven. Niets dat een grotere kick geeft dan met iets waarvan je ’t totaal niet verwacht iets waarvan je ’t wél verwacht het nakijken te geven op een mooie bochtige weg."

Dat was ons oordeel in de zomer van 2021 en afgaand op de aanpassingen die Harley-Davidson nu voor modeljaar 2025 aan de Sportster S heeft doorgevoerd, lijken de Amerikanen een deel van onze kritiek serieus te hebben genomen. Harley zegt zowel de 43 mm Showa upside down voorvork als de Showa monoshock met piggyback reservoir onderhanden te hebben genomen, om het comfort te verbeteren. 

Wat Harley inwendig heeft aangepast blijft onvermeld, behalve dat de achtershock nu over een beduidend grotere (60%) veerweg van nu 82 mm beschikt. Da's nog steeds niet echt riant, maar echt wel een enorme verbetering ten opzichte van de 51 mm van z'n voorganger. Ga d'r maar van uit dat de 2025 versie echt wel een stuk comfortabeler zal zijn.