Zoeken

Ducati 2022 Panigale V4: op elk aspect verbeterd

25 november 2021
In de vijfde en voorlaatste aflevering van de Ducati World Premiere 2022 hebben de Italianen uit Bologna een nieuwe Panigale V4 onthuld. De nieuwe Panigale V4 is volgens Ducati op elk aspect verbeterd: aerodynamica, ergonomie, motorblok, rijwielgedeelte en elektronica.

"Met de 2022 versie voltooit het Panigale V4 project de meest significante evolutie sinds zijn geboorte. De verbeteringen hebben betrekking op alle gebieden: aerodynamica, ergonomie, motorblok, chassis en elektronica. Het resultaat is een nog snellere motorfiets op het circuit en tegelijkertijd intuïtiever en gemakkelijker voor een breed scala aan rijders. Kortom, hij biedt zowel pro-coureurs als amateurs geweldige opwinding."

Straffe woorden van Ducati, wat nog eens moet zijn bevestigd tijdens een speciale test op het circuit van Vallelunga in Italië, waar de 2021 en 2022 versie van de Panigale V4 S, beide voorzien van Pirelli SC1 rubber, door 2 testers en MotoGP testrijder Michele Pirro met elkaar werden vergeleken. 

Aan het einde van de dag bleek dat de eerste tester in zijn beste ronde op de nieuwe Panigale V4 S 2022 0,9 seconde sneller was geweest dan de 2021 versie, bij de tweede tester was het verschil 1,2 seconde in het voordeel van het 2022 model geweest. 

Michele Pirro was een halve seconde sneller geweest, zijn snelste ronde was slechts drie seconden verwijderd van zijn beste tijd in Race 1 van het Italiaans Superbike kampioenschap in Vallelunga, een racetijd die met de veel snellere - voor de Superpole Sprintrace ontwikkelde - SCX was gezet. 



Het eerste nieuwe kenmerk van de nieuwe Panigale V4 2022 versie heeft te maken met de aerodynamica. De Ducati ingenieurs hebben nu compactere en dunnere dubbel-profiel design winglets geïntegreerd met een verhoogde efficiëntie: deze update garandeert dezelfde verticale belasting, tot 37 kg bij 300 km/u. Verder is het onderste deel van de kuip voorzien van opnieuw ontworpen afzuigopeningen om het koelsysteem te verbeteren en, als gevolg daarvan, de prestaties van het motorblok, met name tijdens circuitdagen.

Wat de ergonomie betreft heeft Ducati het zitje een vlakkere vorm en een andere coating gegeven, waardoor je meer steun moet hebben bij het remmen en om de beweging van het lichaam makkelijker te maken. Daarnaast heeft ook de tank aan de achterkant een andere vorm gekregen, voor een beter contactvlak bij dat remmen. 

Volgens Ducati ben je nu dankzij de nieuwe ergonomie als rijder volledig een met de motor geworden, waardoor het rijden in het algemeen comfortabeler moet zijn. Ducati claimt dat zelfs het contactoppervlak van de armen tijdens het naast de motorfiets hangen in bochten is verbeterd.

Het nieuwe motorblok is gemoderniseerd in het smeersysteem en is gekoppeld aan een nieuwe
oliepomp die de vermogensopname vermindert. De grotere diameter van het dempersysteem maakt het mogelijk de tegendruk van de uitlaatgassen te verminderen en daardoor de motorprestaties te verhogen. 

Dankzij deze ingrepen en een nieuwe specifieke mapping levert de Desmosedici Stradale – Euro 5-norm goedgekeurd - 215,5 pk bij 13.000 tpm, wat een toename van 1,5 pk is ten opzichte van de vorige versie. Het motorblok levert een koppel van 123,6 Nm bij 9.500 tpm, vanaf 6.000 tpm is al 80% van het maximum koppel beschikbaar. Met een nieuw ontwikkelde Akra race uitlaat komen die waardes uit op 228 pk en 131 Nm. 

Naast de aanpassingen die Ducati aan het verbrandingstraject heeft gegaan, is ook de versnellingsbak compleet vernieuwd en is de overbrengingsverhouding van de eerste, tweede en zesde versnelling vergroot. De bak is volgens Ducati hierdoor meer "race-georiënteerd", meer geschikt voor gebruik op het circuit. Het verschil? De 1e versnelling is met 11,6% verlengd, de 2e met 5,6% en de 6e met 1,8%. 



Wat elektronica betreft heeft Ducati nieuwe Power Modes logica geïmplementeerd, waarbij je nu de keuze hebt uit 4 opties: Full, High, Medium en Low. Full en Low zijn compleet nieuw ontworpen, de High en Medium configuraties maken enkel gebruik van een nieuwe strategie. Volgens Ducati is de Power Mode Full de sportiefste die ooit op een Panigale V4 is toegepast. 

De S versie is uitgerust met de nieuwste semi-actieve Öhlins vering: NPX 25/30 voor en TTX36 achter. De voorvork heeft nu 125 mm veerweg (+5 mm) en iets zachtere veren (van 10 N/mm naar 9,5 N/mm), waardoor oneffenheden beter moeten worden geabsorbeerd. De Öhlins achtershock en stuurdemper hebben een event based regelsysteem, wat je de mogelijkheid biedt om de vering aan verschillende situaties (remmen, bocht en acceleratie) aan te passen. 

Bovendien is het draaipunt van de eenzijdige aluminium achterbrug 4 mm hoger geplaatst dan dat van de 2021 versie. Deze specifieke technische keuze verhoogt de anti-squat actie, namelijk de vermindering van de verlaging van de achterkant, waardoor de motorfiets stabieler wordt bij het accelereren.

De Panigale V4 en Panigale V4 S zullen beschikbaar zijn bij de officiële Ducati dealers vanaf begin 2022 in de kleur "Ducati Red" In Nederland is de prijs van de Panigale V4 28.390 Euro en is de prijs van de Panigale V4S 34.890 Euro, bij onze zuiderburen liggen die prijzen op 24.390 Euro voor de Pani V4 en 30.190 Euro voor de Pani V4S.