Zoeken

Dit is de nieuwe Moto Guzzi V100 Mandello

11 september 2021
Naar de specificaties is het voorlopig nog even gissen, maar Moto Guzzi heeft tijdens de presentatie van de plannen voor een nieuwe fabriek wel alvast de nieuwe V100 Mandello gepresenteerd. Volgens de Italianen introduceren de verbluffende lijnen, het cutting-edge motorblok en state-of-the-art technologie van de V100 het Moto Guzzi van de komende honderd jaar.

 

Verbluffend mooi is 'ie zeker, deze nieuwe V100 Mandello waarvan het plan oorspronkelijk was 'm tijdens het mega-eeuwfeest aan het grote publiek te tonen, net als ze enkele jaren geleden tijdens het jaarlijkse feest met de V85 TT hadden gedaan. 

Maar ja, het feest ter viering van het 100-jarig bestaan van het roemruchte merk, dat sinds 1921 in Mandello del Lario motoren ontwikkelt en produceert, moest vanwege de coronapandemie worden geannuleerd en is naar 2022 verplaatst. 

Dus moest voor de presentatie van de V100 Mandello een ander plan worden bedacht en de aankondiging van een nieuwe fabriek met nieuw Moto Guzzi museum bleek het perfecte alternatief om dat te doen. 

Goed, wat weten we van de V100 Mandello? Behalve die naam eigenlijk helemaal niets. De naam V100 suggereert dat het blok een grotere cilinderinhoud heeft, maar gezien de kosten die in tegenwoordig in de ontwikkelingskosten van een compleet nieuw blok gaan zitten om aan Euro5 te voldoen lijkt ons dat ergens onwaarschijnlijk. 

De V7, V9 en V85 hebben allen dezelfde 853cc V-twin, maar dan elk met eigen specificaties en het zou logisch zijn als ditzelfde blok ook in de V100 zal worden gebruikt - maar dan met eigen specificaties. Misschien net wat sportiever dan de V85.

Het eerste wat in ons opkomt als we de beelden bestuderen is dat de V100 Mandello verdomd veel op de Yamaha TDM lijkt. Het zou ons niet verbazen als tijdens de presentatie van de fiets op de EICMA in Milaan dat inderdaad wordt verteld, dat de TDM voor het designteam het uitgangspunt is geweest. 

Mochten ze het liever in eigen huis willen houden, dan zou het ook de Aprilia Pegaso kunnen zijn, want ook die heeft qua lijnen wel wat van de V100 weg. Hoewel die wel duidelijk lichtvoetiger is dankzij z'n eencilinder aandrijving. 

De state-of-the-art technologie waar Moto Guzzi naar verwijst zal naar alle waarschijnlijkheid betrekking hebben op het elektronicapakket, waarbij je dan kunt denken aan een 6-assige IMU, meerdere rijmodi en hellingshoek afhankelijke tractie controle, bochten ABS en een TFT kleurenscherm met Bluetooth technologie. 

Op 23 november zal de V100 Mandello op de EICMA in Milaan worden onthuld.