Zoeken

Comeback Buell aanstaande

4 juni 2024
Er zullen nog wat hindernissen moeten worden genomen, maar de Amerikaanse motorfabrikant Buell wil zijn motoren in de komende jaren niet langer alleen in de Verenigde Staten aanbieden, maar wereldwijd. En dus ook op de Europese markt.

 

Het huidige Buell heeft niets meer te maken met de oprichter van het bedrijf, Erik Buell. Erik Buell richtte in 1984 de Buell Motor Company op en bouwde innovatieve sportmotoren met motoren van Harley-Davidson. 

Met de naamsverandering in Buell Motorcycle Company nam Harley aanvankelijk 51% van de aandelen over en vervolgens alle aandelen in 2003, waarna de line-up werd uitgebreid en versterkt en het merk zelfs de ambitie had om in te stappen in het WorldSBK met de 1125R, waar later ook een Streetfighter 1125CR van op de markt werd gezet.

Als gevolg van de wereldwijde kredietcrisis zag Harley-Davidson zich in 2009 echter genoodzaakt om de bedrijfsdeuren van Buell te sluiten, waarna Erik Buell het weer terugkocht en onder de naam EBR (Erik Buell Racing) verder ging.

De 1190RX was een supervette fiets (sla anders onze test uit 2014 er nog maar eens op na), maar desondanks verliep de wederopstanding zeer moeizaam en raakte Erik Buell weer in financiële problemen, waardoor hij in 2016 het bedrijf weer van de hand moest doen aan Bill Melvin, de huidige CEO, die de reddende engel voor het merk is geweest.

Sinds de overname door Melvin heet het bedrijf nu weer Buell Motorcycle, maar heeft dus niets meer te maken met Erik Buell. De laatste bouwt e-bikes onder de naam Fuell en neemt bestellingen aan voor een elektrische motorfiets met de naam Fuell Fllow (geen typefout).



Nadat Buell Motorcycles (het bedrijf van Bill Melvin) zich sinds de overname in 2016 concentreerde op de binnenlandse markt, kondigt Melvin nu een wereldwijde uitbreiding aan voor de komende jaren, te beginnen in de zomer van 2024 (nu dus) met Canada. Daarna is het bedrijf van plan om uit te breiden naar de Britse en EU-markten.

Het Buell modellenprogramma bestaat momenteel uit twee modellen, de Hammerhead 1190 Supersport en de 1190SX Streetfighter. Beide worden aangedreven door een V2-motor die oorspronkelijk werd ontworpen en gebouwd door Rotax voor Buell, maar nu door Buell zelf wordt gemaakt. 

De 1190 V-twin heeft een topvermogen van 185 pk bij 10.660 tpm en een maximumkoppel van 138 Nm bij 8.200 tpm. Aangedreven door dezelfde V-twin presenteerde Buell in 2022 prototypes van een power cruiser en een tourmodel met halfopen kuip. De twee modellen, de Super Cruiser en Supertourer, kunnen inmiddels online pre-orders worden gedaan. Daarnaast zit er nog een vijfde model in de pijplijn, de Baja 1190 duinracer, maar dat is momenteel nog in conceptfase.

Het nieuws dat Melvin het merk Buell weer terug naar de Europese markt wil brengen is goed nieuws voor de liefhebbers van de 1190 V-twin, maar er zal door Melvin nog wel het nodige werk moeten worden verricht. De laatste EBR met deze V-twin voldeed nog aan Euro 3 en inmiddels zitten we al op Euro 5+ en zit Euro 5++ er al aan te komen. Het is te hopen dat Melvin er in slaagt om dat te realiseren, zonder dat 't ten koste van z'n prestaties gaat.