Zoeken

CFMOTO breidt 800MT-platform uit met 800MT-X

4 februari 2025
Voor modeljaar 2025 heeft CFMOTO een échte avonturier aan het 800MT gamma toegevoerd: de 800MT-X. Met grote wielen in offroad formaat en riante veerwegen is de 800MT-X een serieuze optie voor het grote avontuur, en dat voor een scherpe prijs van nét geen 12 duizend euro.

Een mix van de 800MT en de KTM 790/890 Adventure (al dan niet met extra R), dat is het eerste dat in ons opkomt bij het aanschouwen van de nieuwe 800MT-X, de eerste uit Hangzhou waarmee je écht serieus offroad kunt gaan, getuige ook de actiefoto's over woestijnduinen geschoten ergens in Peru.

De neus van de MT-X heeft nog dezelfde opmerkelijk gestylde koplampunit als de standaard 800MT, maar dan voorzien van een hoog geplaatst -offroad- voorspatbord (dus zonder een tweede laag geplaatst voorspatbord), robuustere zij- en tankpanelen en twee zijdelings van het blok geplaatste brandstoftanks, zoals KTM dat bij de 790/890 Adventure heeft gedaan, die door dezelfde LC8c paralleltwin wordt aangedreven. 

Inderdaad, het blok dat de Oostenrijkers in samenspraak met de CFMOTO heeft ontwikkeld en in Hangzhou wordt geproduceerd en geassembleerd - net als de algehele 790-modellijn. Modellen die in China trouwens onder de merknaam KTMR2R worden verkocht, omdat een slimme Chinees Pierer te slim af is geweest en de naam KTM al had geregistreerd, maar dat even terzijde. 



Kloppend hart van de 800MT-X is dus de bekende 799cc LC8c paralleltwin, die wordt opgegeven voor een topvermogen van 95 pk bij 8.500 tpm en een maximumkoppel van 87 Nm bij 7.750 tpm. Qua topvermogen is de X daarmee gelijk aan de 800MT Sport, 70 kW is namelijk het maximale vermogen dat nog tot 35 kW voor het A2-rijbewijs mag worden teruggezet, maar het koppel is wel beduidend hoger (87 Nm vs. 77 Nm voor de Sport en 75 Nm voor de Explore). 

Het verschil in maximale waardes doet vermoeden dat CFMOTO de vermogensafgifte specifiek op de meer avontuurlijke insteek van de MT-X heeft aangepast, maar dat is gissen van onze kant. In de summiere informatie wordt daar met geen woord over gerapt. 

De compacte tweecilinder wordt gevoed door een geheel in eigen huis ontwikkelde brandstofinjectie met Ride-by-wire gasklepbediening, wat de twin toch een eigen karakter geeft ten opzichte van de LC8c paralleltwin die Mattighofen gebruikt. Het blok beschikt over een slip-assist koppeling, een quickshifter, drie rijmodi, cruise controle en de bekende 6-assige Bosch IMU, die de tractiecontrole en het ABS hellingshoek afhankelijk heeft gemaakt. 



Net als KTM heeft CFMOTO twee brandstoftanks naast het motorblok geplaatst, voor een betere centralisering van het zwaartepunt van de motor. De tanks hebben een gezamenlijk volume van 22,5 liter en voor wie dat niet voldoende is: optioneel kan in het kontje nog een extra 8-liter tank worden geplaatst, waarmee het totale volume van de tanks op 30,5 liter uitkomt. 

Het grote verschil ten opzichte van de andere twee 800MT modellen zit 'm in het rijwielgedeelte, dat volledig op de schop is gegooid en voor het echte offroad-avontuur geschikt heeft gemaakt. 

Te beginnen met de wielen, waar de gietwielen plaats hebben gemaakt voor spaakwielen in offroad formaat (21" voor, 18" achter) en zijn voorzien an banden met een noppenprofiel in de maten 90/90 R21 voor en 150/70 R18 achter. CFMOTO zegt ook de balhoofdshoek en naloop te hebben aangepast, maar de exacte data wordt niet genoemd. 

Dan de vering. CFMOTO heeft de vering niet alleen robuuster gemaakt, maar - minstens zo belangrijk - veel langere veerwegen gegeven. Aan de voorzijde is een KYB 48 mm upside down voorzien met 230 mm veerweg, de KYB achtershock heeft eveneens 230 mm veerweg. Uiteraard volledig instelbaar, zowel voor als achter. 



Voor wat betreft de remmen zien we geen wezenlijke verschillen met de 800MT Explore en Sport, met aan de voorzijde twee 320 mm remschijven en J.Juan radiale 4-zuiger remklauwen en een enkele 260 mm schijf met J.Juan 2-zuiger remklauw achter. Da's meer dan voldoende om de 214 kilo rijklaar wegende MT-X rap tot stilstand te krijgen. 

De offroad genen van de MT-X worden gecompleteerd door het vlakke zadel, dat voor offroad gebruik echt veel beter is dan het getrapte zadel van de andere twee 800MT modellen. Zonder dat dit ten koste van z'n toegankelijkheid is gegaan, de 800MT-X heeft een zithoogte van 830 mm, die op 870 mm kan worden aangepast. Dat betekent dat je geen keukentrapje mee hoeft te nemen om op de motor plaats te kunnen nemen. 

Vanuit het zadel heb je zicht op een verticaal 7" TFT-kleurendisplay, dat volgens CFMOTO ongekend is. Uiteraard heeft het display Bluetooth connectiviteit om je Smartphone te koppelen en is voorzien van de CFMOTO T-Box, die extra connectiviteitsfuncties biedt zoals GPS-tracking. Standaard is trouwens ook bandenspanningscontrole in het display voorzien. 

De 800 MT-X is leverbaar in de kleuren Nebula Black en Zephyr Blue, voor het prijskaartje van € 11.999 (€ 10.999 BE). Da's best scherp geprijsd, helemaal wanneer je het uitrustingsniveau in ogenschouw neemt. Voor een standaard Ténéré 700 moet al € 13.199 op tafel worden gelegd (die qua uitrusting en performance het onderspit delft), bij de 790 Adventure is dat zelfs € 14.350. 

Leverbaar vanaf begin maart.