Zoeken

Benelli TRK 800: temperamentvolle middenklasse Allroad

24 november 2021
Het begint langzamerhand gezellig druk te worden in de middenklasse van het Dual Purpose segment. Laatste nieuwkomer in deze klasse is de Benelli TRK 800, volgens de Italianen ontworpen om elk type reis te kunnen ondernemen en maximaal comfort en plezier te garanderen, zowel op als naast de weg.

Geboren in het Benelli Style Center, ontwikkeld door de R&D-afdeling van het House of the Leoncino in Pesaro, waar het hoofdkantoor en het hart van het bedrijf zich bevindt en geproduceerd bij moederbedrijf Qjian Jiang in de Chinese industriestad Wenling. De TRK 800 markeert bovendien de 110e verjaardag van Benelli, het begin van een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het Italiaanse merk. 

Het ontwerp van de TRK 800 wordt door Benelli omschreven als een evolutie van de TRK 502 X, naar eigen zeggen het best verkopende model van dit moment. Kloppend hart is de 754cc tweecilinder die we al kennen van de Leoncino 800, goed voor 76,2 pk vermogen bij 8500 tpm en een koppel van 67 Nm bij 6500 tpm. 

De paralleltwin beschikt over dubbele bovenliggende nokkenassen met 4 kleppen per cilinder en een dubbel gasklephuis met een diameter van 43 mm. Volgens de Italianen is het ook vermeldenswaardig dat de zesversnellingsbak van een slip-assist koppeling is voorzien, waarvan bij deze dus acte.

Het rijwielgedeelte bestaat uit een vakwerkbuisframe dat volgens Benelli is ontworpen om je maximale wendbaarheid en comfort te bieden in alle omstandigheden zonder ooit vermoeiend te worden, zelfs tijdens lange ritten. Aan de voorkant is een forse Marzocchi 50 mm upside-down voorvork voorzien met 170 mm veerweg, die volledig in te stellen is. 

Ook de centrale monoshock achter is instelbaar, zij het alleen voor wat de veervoorspanning en de uitgaande demping betreft. De shock heeft 53 mm veerweg, wat zich naar het achterwiel tot een forse veerweg van 171 mm heeft vertaald.

De ergonomie van de fiets is volgens Benelli tot in het kleinste detail zorgvuldig doordacht, om zowel berijder als passagier gemakkelijk te kunnen huisvesten, zelfs met zij- en topkoffers, wat voor een comfortabele, intuïtieve rijpositie moet hebben gezorgd.



Benelli zegt veel zorg te hebben besteed aan de aerodynamische bescherming dankzij een groot verstelbaar windscherm, handkappen en deflectoren, die zowel de rijder als de passagier een perfecte bescherming moeten bieden. Ook aan het comfort is maximale aandacht besteed dankzij een slanke, ruime zadel en stevige handgrepen voor de duo en de standaard middenbok. 

Benelli heeft de TRK 800 van riante 21 liter tank voorzien, waardoor je best lange afstanden zou moeten kunnen afleggen voordat je Shell&Co. weer moet sponsoren. Vanaf het zadel heb je zicht op een 7" TFT-kleurendisplay dat volgens Benelli gebruiksvriendelijk, en intuïtief moet zijn.

De prestaties van het Brembo-remsysteem worden gegarandeerd door de dubbele semi-zwevende schijf met een diameter van 320 mm voor en een remklauw met vier zuigers en een schijf met een diameter van 260 mm aan de achterkant met een remklauw met één zuiger. De 19-inch voor- en 17-inch aluminium velgen achter zijn geschikt voor respectievelijk 110/80-19 en 150/70-17 banden.



De Benelli TRK 800 is vanaf de tweede helft van 2022 verkrijgbaar bij alle Benelli-dealers. De prijs moet nog worden bepaald.