Test: Triumph Daytona 660
Conclusie
Na een kleine twee weken stoeien met de Daytona 660 ben ik wel enthousiast geworden over de nieuwe weg die Triumph is ingeslagen met de Supersport. De Daytona 675 mag bij veel mensen nog tot de verbeelding spreken en als de ideale ‘Supersport-voor-de-straat’ worden gezien, een motor die perfect was voor op circuit én waarmee je op straat ook nog goed uit de voeten kwam, Perfect plaatje, toch? Je zou denken dat ze de kleuren op mijn outfit hebben afgestemdmaar daar zat wel een prijskaartje aan vast en bovendien is er veel veranderd in het verkeer sinds de hoogtijdagen van de Supersport. De tijd dat altijd en overal (volgas) kon knallen en op straat met je knie over het asfalt kon schrapen is al lang niet meer.
Dat Triumph dus een nieuwe weg is ingeslagen met de Daytona is absoluut begrijpelijk en bovendien geheel in lijn met de 'Supersport 2.0 trend': de looks van een Supersport, maar dan met rijkwaliteiten voor de straat. De Triumph Daytona 660 is een veelzijdig en solide pakket, deels sportmotor, deels straatmotor, deels woon-werkverkeer, en deels… wat je maar wilt. Hij heeft absoluut de looks van een echte supersport, maar heeft niet die overkill aan prestaties waar je op straat in alle eerlijkheid helemaal niets meer aan hebt. En dat voor een prijskaartje vanaf € 10.995 (€ 9.995 BE), gelijk aan dat van de Suzuki GSX-8R.
En mocht je d’r toch het circuit mee op willen gaan, zekers te weten dat een afspraakje bij een veringboer wonderen zal doen. Oh, en als je dat doet, pak dan meteen ook die up/down quickshifter uit het accessoirepakket, ook daar zul je op circuit veel plezier van hebben.