Test: Royal Enfield Classic 650
Oude tijden herleven
Maak daar trouwens maar drie kleuren van, want naast de zeer '50s Streamline stylingelementen van de Teal Green, Vallam Red en Bruntingthorpe Blue hotrod-lakken met crème panelen, is de vierde en waarschijnlijk populairste variant, compleet met gepolijste spatborden, het chroom-tank eerbetoon aan alle roemrijke jaren van Royal Enfield, vanaf de 500 Twin die z’n debuut in 1948 maakte op de Alsof de tijd heeft stilgestaanLondon Motorcycle Show. Uitgerust met dezelfde in die tijd revolutionaire swingarm-achtervering als de 350 cc Bullet eencilinder waarmee hij gelijktijdig was ontwikkeld, bood het debuutmodel met paralleltwin mijlenver meer comfort dan zijn rivalen met plunjerframe of starframe.
Fast forward naar het heden, en in de afgelopen zes jaar sinds Royal Enfield in 2018 haar eerste 650 cc tweecilinder motoren van het moderne tijdperk lanceerde, hebben de goed ontwikkelde, goed gebouwde en goed geprijsde Interceptor en Continental GT en hun opvolgers de Indiase fabrikant gekatapulteerd naar een leidende rol in het wereldwijde 500-800 cc middensegment.
Deze twee debuutmodellen werden in 2023 vergezeld door de Super Meteor, de eerste van een reeks zogenaamde Custom-versies op hetzelfde paralleltwin-platform, in 2024 gevolgd door de Shotgun. Deze Custom-stijl Cruisers zijn zelfs een nóg grotere wereldwijde hit dan hun twee voorgangers, ondanks leveringsperikelen in verschillende markten van deze vier duurste en krachtigste modellen in de Royal Enfield line-up, waarvan de dynamische CEO Siddhartha Lal zegt dat hij in eerste instantie verwachtte dat ze het meest interessant buiten India zouden zijn. In plaats daarvan waren Lal en zijn collega's aangenaam verrast: de vraag naar de tweecilindermodellen op de Indiase thuismarkt (nog steeds goed voor 85% van de jaarlijkse verkoop) overtrof ruimschoots hun verwachtingen. De verkoop van de paralleltwins in India steeg met een verbazingwekkende 197,42% op jaarbasis tot mei 2024 - in 2023 werden in India bijvoorbeeld alleen al 13.997 exemplaren van de Super Meteor 650 verkocht.
Zelfs nu de productie in de fabriek in Oragadam buiten Chennai zes dagen per week op volle toeren draait, zijn er overal wachtlijsten voor deze motorfietsen omdat de productie moeite heeft om de vraag bij te benen. Het moederbedrijf van Royal Enfield, Eicher Motors (waarvan de RE-verkopen 92% van de totale omzet uitmaken), rapporteerde in mei van dit jaar dan ook een enorme Nee, dit is niet de set van Peaky Blinders. Hoewel....stijging van de nettowinst met 37,31% voor het boekjaar 2023/24, met een omzetstijging van 14,50% dankzij een stijging in verkopen met 9,0% tot 912.732 eenheden. En ware het niet voor de leveringsperikelen had deze toch al gezonde balans nog betere resultaten kunnen opleveren.
Gezien de aanhoudende stijging van de verkoop in binnen- en buitenland lijkt het slechts een kwestie van tijd voordat de magische grens van één miljoen motoren per jaar wordt doorbroken. Het feit dat de twee Indiase Enfield fabrieken een gecombineerde productiecapaciteit hebben van 1,2 miljoen motorfietsen per jaar in de huidige drieploegendienst van zes dagen per week, waarbij de zondag wordt besteed aan het onderhoud van de fabriek, maakt dit volledig haalbaar. Als je bedenkt dat Royal Enfield in 2006 slechts 33.000 motorfietsen maakte en tien jaar geleden nog de beste jaarverkoop ooit behaalde van 300.000 stuks, dan kun je de geweldige groei van het bedrijfZou ze nou denken: "toch wel leuk dat ze 'm in de kleuren van mijn outfit hebben aangepast"? in het afgelopen decennium, Covid niet uitgezonderd, volledig waarderen.
Dit beste van alle problemen wordt nog eens verergerd door de komst van de 2025 Classic 650, een langverwachte nieuwe variant van Enfields tweecilinderlijn met exact dezelfde motortuning als de Shotgun en Super Meteor en hetzelfde frame als zijn zustermodellen, maar dan met een heel andere geometrie en een andere zithouding. Dit is te danken aan het gebruik van een 19-inch voorwiel en een 18-inch achterwiel op de Classic, in overeenstemming met de ongegeneerde retro-styling van de motorfiets. Als je er alleen al naar kijkt, krijg je het gevoel dat dit de motor is waar duizenden potentiële Enfield-klanten over de hele wereld op hebben gewacht sinds het debuut van het tweecilinderplatform in oktober 2018. Maar hoewel de Classic 650 al sinds 2016 in ontwikkeling is, vindt het RE-management het nu pas gepast om hem in productie te nemen. En terwijl duizenden potentiële klanten hun creditcard klaar hadden liggen om een aanbetaling te doen, vertellen het verkoopsucces en de lange wachtlijsten voor de nu reeds op de markt gezette andere twins je dat Siddhartha & Co. het goed hebben aangepakt.
Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Royal Enfield