Zoeken

Test: Ducati Multistrada V4 RS

Superbike, maar dan anders

3 mei 2024

Met de lancering van de Multistrada V4 RS heeft Ducati ook dat laatste puntje (puntje, zeg maar een kollossale punt) aangepakt. De RS wordt namelijk aangedreven door dezelfde Desmosedici Stradale V4 als die van de Panigale V4 en de Streetfighter V4. Tot zover het goede nieuws, het slechte nieuws is echter dat Ducati het blok heeft teruggetuned en niet zo’n beetje ook. Wel tof van Ducati dat ze 'm dezelfde kleuren hebben gegeven als m'n helmGeen 215,5 pk @ 13.000 tpm en 123,6 Nm @ 9.500 tpm, maar ‘slechts’ 180 pk @ 12.250 tpm en 118 Nm @ 9.500 tpm. Nu is in een kikkerland als Nederland, waar 30 het nieuwe 50 en 60 het nieuwe 80 is geworden, 80 pk op straat al meer dan genoeg, laat staan 180 pk, maar daar gaat het niet om. BMW heeft de M 1000 XR wél op vol vermogen (gelijk aan de S 1000 RR) gezet en dáár gaat het om. Want laten we eerlijk zijn: op dit niveau is het puur een wedstrijdje ver pissen en gaat het niet om wat je daadwerkelijk gebruikt.

Dat neemt niet weg dat de V4 RS wel de krachtigste Multistrada is die Ducati ooit op de markt heeft gezet. Ducati claimt dat het afgeroomde topvermogen ertoe heeft geresulteerd dat het blok nu onderin en in het middengebied sterker is, en ook aan het geluid is veel aandacht besteed. Bij normale toerentallen is de RS inderdaad behoorlijk stil, om bovenin nét zo agressief te schreeuwen als de Panigale Superbike. Hoe ze dat hebben gedaan? Twee dingen: het luchtfilter van de Panigale V4 R en een nieuw Akrapovič uitlaatsysteem dat specifiek voor de RS is ontwikkeld. 

Voor een betere acceleratie en om het maximale uit de RS te kunnen halen heeft Ducati de eindoverbrenging ingekort, de versnellingsbakverhoudingen zijn daarentegen wel hetzelfde gebleven. Tot slot heeft Ducati de RS voorzien van een uit massief aluminium gefreesde STM-EVO SBK droge koppeling, met een specifieke configuratie van drukveren en slipper-nokken. 

Wat elektronica betreft heeft Ducati gekozen voor hetzelfde geavanceerde pakket als de Multistrada V4 S, dat naast Ducati Traction Control (DTC), Ducati Wheelie Control (DWC), Engine Brake Control (EBC) en Ducati Quick Shift (DQS) Up&Down radar voor en achter voor Adaptive Cruise Control (ACC) en Blind Spot Detection (BSD) omvat. Nu snappen we dat van die radar wel, maar het is wel jammer Wel jammer dat ze er niet meteen flink wat kilo's af hebben gehaald. Slechts 3 kilo ten opzichte van de Pikes Peak, had dat niet beter gekund?(en ergens ook onlogisch) dat Ducati niet voor de standaard elektronica van de Panigale is gegaan. Dan had je ook nog eens de Ducati Slide Control (DSL) en Ducati Power Launch (DPL) gehad. Naast de drie standaard rijmodi Sport, Touring en Urban, heeft Ducati de RS nu wel van een vierde rijmodus Race voorzien, overgenomen van de Panigale en voor de Multistrada een absolute primeur.

Om nog even de verschillen tussen de vier rijmodi te duiden: de Race-rijmodus is de enige rijmodus die in alle versnellingen het maximale vermogen (Full Power) levert, met een directe gasrespons. Sport biedt alleen het maximale vermogen in de 4e, 5e en 6e versnelling met een lichte reductie van het koppel in de 1e, 2e en 3e versnelling, maar net als Race wel met een directe gasrespons. Touring levert hetzelfde vermogen en koppel als Sport, maar dan met een zachtere gasrespons, terwijl in Urban Van de andere kant: zo lijkt het wel alsof ik flink ben afgevallen, da's dan weer een voordeelhet vermogen tot 114 pk is teruggebracht, met eveneens een zachte gasrespons. 

Dan het rijwielgedeelte. Ducati zegt het frame te hebben ontwikkeld rond het 17” voorwiel, dat een grotere precisie heeft en sneller reageert vanwege de mindere enertia. Inderdaad, precies zoals ze bij de Multistrada V4 Pikes Peak hebben gedaan. Net als de Pikes Peak heeft ook de RS een iets meer onderuit gezakte voorvork (25,75° i.p.v. 24,5°) een iets langere wielbasis van 1.592 mm (1.567 mm voor de V4 S) en grotere naloop (120 mm i.p.v. 102,5 mm voorzien. De Marchesini gesmede aluminium wielen zijn 2,7 kilo lichter dan die van de V4 S, ten opzichte van de Pikes Peak zegt Ducati 3 kilo aan gewicht te hebben bespaard. Met een rijklaargewicht van nu dus 236 kilo is de RS echter nog steeds best een gewichtige fiets, zeker wanneer je dat tegen het gewicht van de Panigale V4 S (195,5 kg rijklaar) of Streetfighter V4 S (201 kg rijklaar) afzet.