Zoeken

Test: Ducati Multistrada V4 RS

Conclusie

3 mei 2024

Als we aan het eind van de dag ons weer opmaken om naar huis te gaan zijn denken we er wel uit te zijn. De Ducati Multistrada V4 RS mag volgens de Italianen de meest compromisloze Multistrada in de geschiedenis zijn en dat mag in zekere zin absoluut zo zijn, maar daarmee hebben ze wel een draak van een fiets gecreëerd die, wanneer je rijbewijs je heilig is, op straat niet te rijden is. 

Het blok liep onderin nog agrarischer dan een John Deere en zoop nog harder dan een dorstige nomade in een verzengend hete woestijn (op Mettet noteerden we 8,38 liter op 63,9 km, ofwel 1 op 7,6 – 13,1 liter voor de Belgen). De quickshifter was nog eigenwijzer dan een Engelse Bull (hoewel we Je zult z'n nukken voor lief moeten nemen, maar ehhh... lol gegarandeerdsterk het vermoeden hebben dat dit exemplarisch is) en de Pirelli Supercorsa banden hadden weer aangetoond voor op straat eigenlijk totaal niet geschikt te zijn. Tenzij je in een land woont waar de zon altijd schijnt en het nooit kouder dan 20° Celsius is. 

Ons oordeel zou dan ook niet mals zijn geweest, maar dat veranderde allemaal op weg naar huis. Hoewel de route grotendeels exact hetzelfde was (maar dan in tegengestelde richting), leek het alsof we met een totaal andere RS op pad waren gegaan.

De RS liep onderin mooier dan ooit, op het niveau dat de nukken als karakter mogen worden weggeschreven, stuurde met de banden op juiste spanning nu wel met speels gemak en bleek ook nog eens een heel stuk zuiniger te zijn. Na 259,9 kilometer ging er slechts 15,01 liter in, ofwel 1 op 17,3 (5,8 l/100km). 

En dat terwijl we ‘m die tank toch enkele keren behoorlijk op z’n staart hebben getrapt. De Multistrada V4 RS mag dan niet de meest geschikte motor zijn voor op circuit, maar de kick die je ermee krijgt op straat áls je de paarden de vrije loop geeft doet je z’n ongemakken al snel vergeven. De RS is met recht de meest compromisloze Multistrada ooit. Met een prijskaartje van € 43.990 is de RS meteen ook de allerduurste Multistrada, maar mocht je interesse hebben: dikke kans dat je achter het net vist. Ondanks z’n pittige prijskaartje (of misschien wel juist daarom) zijn de RS’en als warme broodjes over de toonbank aan het gaan. 

Desmo is back, power bovenin, zeer goede remmen, fijne zit, echt wel een blikvanger

Onder 3,5k niemand thuis, Supercorsa bij 5° Celsius, quickshifter, gewicht