Zoeken

Test: Ducati Monster SP

Ristretto aroma verscherpt

6 september 2023
Met de lancering van de radicaal vernieuwde Monster zei Ducati twee jaar geleden weer terug naar de basis te zijn gegaan: een sportief blok, edoch perfect voor straatgebruik, gecombineerd met een frame dat van de Superbike is afgeleid. Met de komst van de Monster SP hebben de Italianen de Monster 2.0 een scherper aroma gegeven.

 

Het was voor de diehard Monstoristi wel even slikken toen Ducati in 2021 de compleet, maar dan ook echt compleet vernieuwde Monster, zeg maar gerust de Monster 2.0 lanceerde. Een Monster waarmee Ducati weer terug naar de basis zei te zijn gegaan, maar die in de ogen van de Monstoristi geen echte Monster meer was, omdat het o zo kenmerkende vakwerkbuisframe het veld had geruimd. Dát werd als heiligschennis gezien. Terwijl Ducati met de nieuwe Monster strikt genomen inderdaad terug naar de basis was gegaan: een sportief blok voor op straat gemonteerd in een frame dat van de Superbike is afgeleid – het "Nee echt, het blijft bij deze ene Monster", zeiden ze twee jaar geleden. Uhu...Front Frame dat Ducati voor het eerst bij de Panigale V4 heeft toegepast. Al vanaf de allereerste Panigale in 2011 was Ducati van het vakwerkbuisframe afgestapt, waardoor de Monster juist verder van de oorspronkelijke basis was komen te staan. 

Overtuigd dat de nieuwe Monster eenzelfde impact zou hebben als de eerste Monster in 1993 had Ducati ‘m intern de projectnaam “Monster Ristretto” gegeven, vernoemd naar de ristretto koffie, waarvan een paar druppels genoeg zijn om een onweerstaanbare explosie van aroma te garanderen. Dat was, zo wist Giulio Fabbri tijdens de onlinepresentatie te vertellen, de reden waarom was gekozen voor slechts één blok: de 111 pk sterke Testastretta 11° V-twin die door Ducati ook in de Multistrada V2, Hypermotard 950 en Supersport 950 wordt toegepast. En één blok betekende ook dat bij de tenaamstelling de aanduiding V2 of 950 achterwege kon worden gelaten, er was immers nog maar één Monster. 

Strikt genomen waren het er echter vier: naast de standaard Monster was er namelijk ook een Monster+, die met wat accessoires was aangekleed (waaronder een bikini-windscherm) en daarbovenop waren beide uitvoeringen ook leverbaar in 70 kW-trim, die naar 35 kW voor het A2-rijbewijs kan worden teruggezet. Niet dat d’r in twee jaar tijd veel 35 kW Monsters op de markt zullen zijn gezet, exacte cijfers geeft Ducati niet vrij, maar met een prijskaartje van meer dan 15 duizend Euro is de Monster aan de behoorlijk prijzige kant voor die 21-jarige die net z’n (of haar) motorrijbewijs heeft gehaald.  

Waar Fabbri in 2021 nog met droge ogen beweerde dat het bij een Monster zou blijven en er geen variaties op het thema zouden volgen, blijkt twee jaar na dato dat er toen al in het diepste geheim aan een überversie van de Monster werd gewerkt, die dit jaar als Monster SP op de markt is gezet. Omdat het bloed blijkbaar toch kruipt waar het niet laten kan.

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Ed Smits, Peter Aansorgh