Zoeken

Test: BSA Gold Star

Conclusie

17 augustus 2022

Het beste compliment dat ik de herboren 652cc BSA Gold Star kan geven, is dat zelfs wanneer die glorieuze naam van de tank zou zijn verwijderd en ik de motor ongezien zou hebben gereden, het nog steeds een uitstekende motor zou zijn geweest waar ik graag meer tijd op zou willen spenderen.Met z’n zorgvuldig vervaardigde authentieke styling, met als resultaat een retro-look die met moderne techniek is getrouwd, heeft de herrezen Goldie terecht wereldfaam verdiend. 

Vanaf het moment dat bijna zes jaar geleden werd aangekondigd dat een groot internationaal bedrijf de naam BSA had verworven, is er veel gespeculeerd over de bedoelingen die Mahindra had voor de wedergeboorte van wat lange tijd de grootste fabrikant van Groot Brittannië – en inderdaad, de wereld – was. Tinus zal d'r ongetwijfeld zeer mee in z'n nopjes zijn. Ik in ieder geval wel, kan ik je vertellenVooral vanwege de diepe zakken van de nieuwe eigenaar, om er zeker van te zijn dat er niks zou worden afgeraffeld en er geen tekort aan budget zou zijn, zodat het meteen goed zou worden gedaan. 

Nou, dat is precies hoe het is geworden – maar toch denk ik dat niemand, zelfs niet de meest fervente BSA-liefhebbers, ooit had verwacht dat Mahindra’s mannen bij Classic Legend het zó ontzettend goed zouden doen. Een motor te ontwikkelen die in alle opzichten de uitstraling van een klassieke BSA heeft, maar dan met 21e eeuw performance en handling. Met een prijskaartje vanaf £6.500 in Engeland, precies op het juiste niveau, is het moeilijk voor te stellen dat de terugkeer van BSA, 50 jaar nadat de winkel op Small Heath z’n deuren sloot, geen groot commercieel succes wordt. Ashish Joshi en zijn team verdienen veel lof voor het creëren van dit superaantrekkelijk comeback model. 

Geloof het of niet – BSA is zeker terug!