Zoeken

Test: Royal Enfield Continental GT 650

Eerbetoon aan een icoon

24 mei 2021

Ontwikkeld in het Royal Enfield Technology Center in Bruntingthorpe Proving Ground, Leicestershire, in samenspraak met Royal Field India, is de Continental GT 650 van de grond af aan nieuw ontworpen, waarbij het motorblok inclusief in- en uitlaatsysteem, frame, wielen, remmen en vering de gemene deler zijn met de Interceptor 650. Met Continental GT 650 grijpt Enfield terug naar de jaren ’50 en ’60 van de vorige
Retro-klassiek ten voeten uit. Als de Ducati Classics, maar dan met een mooier blok, een comfortabelere zit en goedkoper prijskaartje

De Two-toen kleuren zijn € 200 duurder, maar wel supervet

Logo in het zadel is oog voor detail, net als de rempook die op een schakelpook lijkt. Omdat vroeger rechts werd geschakeld
eeuw, toen jonge mannen en vrouwen op hun tot de essentie gestripte motoren van het ene naar het andere café reden en raceten om van de ultieme vrijheid te genieten. De Continental GT 650 Twin is een ode aan dat tijdperk en een moderne interpretatie van het icoon, de Continental GT 250. Of, zoals ze ’t zelf mooi weten te zeggen: “Als een op zichzelf staand wonderlijk design, een mix van traditie en moderniteit, herinterpreteert de Continental GT 650 het culturele fenomeen dat weigert uit beeld te verdwijnen.”

En eerlijk is eerlijk, in die missie zijn ze bij Enfield meer dan geslaagd. Naast dat qua styling op z’n zachtst gezegd de spijker perfect op z'n kop. hebben geslagen is met name de aandacht voor detail die er bovenuit steekt wanneer je de motor van dichtbij aanschouwt. Kijk alleen al naar de manier waarop de oliekoeler en leidingen perfect in lijn zijn met de buizen van het frame. De schakelaars aan het stuur mogen er een beetje saai uitzien, net als de ouderwetse gaskabel, maar het oogt wel stevig en robuust en past daarom juist perfect bij klassieke uitstraling van de fiets. Juist van een retro-klassieker wil je dat de motor eenheid en simpliciteit uitstraalt en ogenschijnlijk gevrijwaard is Maar zeg nou zelf, meer dan dit heb je toch niet nodig om even heerlijk te onthaastenvan dat moderne spul waar je anno 2021 mee wordt overspoeld. Anders gezegd: d'r mag best wel wat moderne techniek worden gebruikt, zolang je dat maar niet ziet. De dubbele ronde klokken zijn daar een mooi voorbeeld van, de analoge tellers voor snelheid en toerental ogen mooi klassiek, maar zijn wel voorzien van een klein LCD-display, waar je vervolgens alleen de keuze hebt uit odo, trip 1, trip 2 en benzineniveau. Logisch, want meer dan dat zou echt overbodig zijn geweest. Waarom zou je in hemelsnaam bijvoorbeeld willen weten hoe laat het is. Ondanks z’n relatief sportieve zit is de Continental GT 650 onthaasten ten voeten uit, waardoor tijd van ondergeschikt belang is. 

Nog even over die aandacht voor detail; buiten de kabelboom die naast het balhoofd zichtbaar is, zit er amper een schroef, slang of kabel verkeerd en dan is er nog iets als het rempedaal van de achterrem dat de looks van een schakelpook heeft, om de rechtse schakeling van de oorspronkelijke Continental GT te onderstrepen.

Ondanks dat het ‘slechts’ een 650 is, is het qua afmetingen een indrukwekkend motorblok dat het frame vult. De gepolijste carterdeksels matchen de verchroomde uitlaat, die dubbelwandig is uitgevoerd om het chroom te beschermen. Het blok, dat nu aan Euro 5 voldoet, levert volgens Royal Enfield een topvermogen van 47 pk bij 7.150 toeren per minuut, waarmee de motor niet alleen geheel in lijn zit met de moeder van alle retro’s, de Moto Guzzi V7, maar bovendien zonder aanpassing geschikt is voor het A2 rijbewijs."Wat ruist er door het struikgewas. Struuuiikgewas." Of is dat té simpel gedacht? ‘Euro 5’ heeft trouwens geen noemenswaardige negatieve invloed op de prestaties gehad, het verschil zit ‘m in het maximumkoppel dat nu bij 5.250 tpm wordt afgegeven, waar dat voorheen 4.000 tpm was. Waarbij wel moet worden aangetekend dat 80% van de koppel al bij 2.500 tpm beschikbaar is.

Dat er uit Enfields Twin echter veel meer uit het vat kan worden gehaald dan die 48 pk heeft de 18-jarige Cayla Riva uit Californië in 2018 al laten zien, toen ze op de zoutvlaktes van Bonneville tijdens de Speed WEEK met een speciaal geprepareerde Continental GT 650 met S&S getuned (865cc, zonder aanpassingen aan het blok te hoeven doen) motorblok en door Harris Performance aangepast frame een nieuw landsnelheidsrecord zette van 157.053 mijl per uur, wat volgens ons metrische systeem 252,666 km/u is.